Isnin, 23 Februari 2009

DiMANAkah kita?

Rasanya masih hampir,

          Pada ketika negara kita malaysia masih mengecapi zaman kegemilangan nya dahulu..
Segalanya terasa amat dekat sekali, manakan tidaknya dari berdirinya bangunan berkembar petronas yang megah mencakar langit, Litar F1, KLIA, menara KL, Putrajaya, Cyberjaya, Terowong SMART, dan sehinggalah pemasyuran angkasawan malaysia yang pertama. Ada suara-suara sumbang mengatakan tiada perlu bagi semua ini, bukankah lebih baik kalau semua wang yang terlebih itu diserah terus kepada rakyat @ melaksanakan projek yang lebih memberi manfaat pada rakyat?

          Saya amat mengerti semua ini, tetapi eloklah kalau kiranya kita mengkaji satu lagi situasi yang pada mulanya amat di dambakan sekalian manusia yang bergelar rakyat. Penurunan kadar cukai, peningkatan elaun sara diri, gaji, pencen serta subsidi yang menggila terhadap segalanya termasuklah subsidi petrol yang menghanguskan segala projek pembangunan, subsidi makanan sehinggakan situasi yang selama ini memperlihat kan beras dari luar di seludup masuk berubah menjadi beras tempatan pula di seludup keluar, penumpuan besar-besaran terhadap pembangunan di luar bandar sehingga mengalahkan perancangan allahyarham Tun Razak, pembasmian rasuah, keterbukaan tahap dewa dan akhir sekali mungkin penekanan yang bertepatan terhadap agama.

          Kalau dapat kita lihat yang mana satukah lebih diterima rakyat, dan yang mana kah lebih patut untuk dilaksanakan. Kita menyaksikan dewasa ini perkara yang seringkali diharapkan tidak semestinya benar-benar apa yang kita selesa kan sedangkan apa yang mungkin kelihatan tidak baik ada banyak manfaat yang diperolehi pada kemudian hari. Kalau di kaji secara kasar kedua-dua situasi diatas memberi kesan kritikal yang hampir sama iaitu kedua-duanya ;

1. membantu meningkatkan taraf hidup rakyat 

2. menyediakan pelbagai peluang dan alternatif kepada rakyat

3. menyebabkan peningkatan harga barang

4. mendapat tentangan dan di maki hamun pembangkang

          Tetapi yang pastinya pertama itu menumpukan pada negara manakala yang terkemudian pula menumpukan pada rakyat. Melaksanakan sesuatu yang baik demi negara bermakna harapan untuk masa depan manakala manfaat pada rakyat kurang lebih membentuk harapan semasa. Kedua-dua melakarkan kepentingan ia sendiri disamping hanya dapat memanfaat kan mereka yang benar-benar tahu menghargai nya.

           Zaman berubah, diikuti dengan kehendak dan kemahuan rakyat. Manusia berubah juga seiringan dengan tuntutan persekitaran bersesuaian dengan ilmu yang terkandung dalam diri tetapi pemimpin tetap perlu bijak dalam merancana perancangan demi masa depan , dapat diterima mengikut keadaan semasa dan pada masa yang sama tidak menhapuskan norma-norma yang telah sekian lama terbina sejak dahulu. Perubahan pucuk pimpinan tidak seharusnya menghentikan segala perancangan masa lampau kerana sesungguhnya masa lampau jugalah yang mencorak dunia kita pada hari ini. Jangan lah sesekali lupa diri dalam menerajui pembaharuan ini.

          Yakinilah yang tuhan sentiasa di sisi kita dan masih ada ruangan bagi segalanya.Teruskan perjuangan kerana misi dan matlamat yang di galas masih belum tercapai.

Dahulu, Kini, dan Selamanya

Di sinilah kita...

0 comments:

O.N.E forever © 2008 Template by:
SkinCorner