Isnin, 20 April 2009

BuKAn BudaYA KiTA

Assalamualaikum..

          Kata mereka hukum hudud itu wajib, dalilnya nya ia hukum islam tapi yang peliknya orang yang membawa itu terang-terangan tidak mengikut islam, adakah memaki hamun itu itu cara islam? Kata seseorang memaki itu sebagai menurut cara firman Allah yang mencelakakan golongan tertentu manusia.Mengikut Allah???

Nabi=lemah lembut=manusia
Allah=tuhan(ghaib)=asma u wassifat

Mengapa mahu berkelakuan seperti tuhan??Tidak seperti seorang manusia...adakah sudah terlalu gian mahu menjadi tuhan sehinggalah membawa tarekat baru yang tidak berasaskan islam yang sebenar...Tidak mahu ikut nabi kerana nabi itu pemimpin sebuah kerajaan???Kalau ikut nabi maka terpaksalah patuh pada pemimpin Malaysia iaitu BN UMNO dan tidak lah dapat mereka berkuasa!!!

Double standard!!!

Kita kembali semula pada hukum hudud tadi, kita semua tahu samada Hudud, Qisas dan Takzir masing masing mempunyai prioriti sendiri maka tidak hairan lah ada yang lebih keras dari yang lain..Mengapa???bukannya kerana hukum spesisifik yang penting tetapi lebih kepada hukum yang tidak bertentangan dengan islam itulah hukum islam!!!! itulah sebabnya Hudud, Qisas dan Takzir mempunyai perbezaan kerana hukum islam bukan pada nama tetapi sejauh mana ia beriringan dengan al-quran dan mengikut maslahat manusia pada perkara yang furu'..
Oleh itu relevankah lagi hudud PAS itu, adakah ia satu lagi retorik sebagaimana

Dulu "ikut perlembagaan itu kafir" @
"berkawan dengan syaitan x mengapa asalkan memerangi golongan kafir"

tetapi kemudiannya ada seseorang kata buktikan kalau ada mana-mana transkrip @ perembagaan dlm PAS yang menunjukkan yg PAS mahu menubuhkan negara islam(NIZAR CAMRY)..dan bersahabat dengan DAP kafir Harbi (guna ayat quran serta sirah nabi untuk dapat sokongan orang@pengundi bukan utk dalami islam!) yang seseorang pernah kata "langkah mayat saya dahulu kalau mahu tubuh negara islam(karpal)" dan memberi sokongan moral melalui ucapan "ini semua salah kerajaan kerana melakukan provokasi" terhadap kumpulan yang pernah menuduh Islam sebagai pengganas(HINDRAF).. 


sokong musuh islam=cakap x serupa bikin=mudah terpedaya pada orientalis=islamkah???
bsahabat dengan mereka yg pentingkan kaum sendiri=pertahan islam selama lbih setengah abad=kafirkah???

Double Standard!!!!!

Berterusan dengan kes pembebasan Anwar dari tuduhan meliwat(2004), kata mereka keadilan telah terlaksana..rata-rata pemimpin BN UMNO yang telah di buktikan tidak bersalah samada pada siasatan SPR@SPRM atau prosiding mahkamah pula sebaliknya dikatakan sebagai tidak adil!

Double Standard!!!!

Merencanakan lompat parti dari BN kepada PR melalui projek 16 Sept merupakan hijrah yang lebih baik, seseorang kata lompat ke dalam PR x pa, lompat ke BN dosa!!!Bila kerajaan 'puppet' Perak runtuh kerana lompat ke dalam BN maka tiba-tiba ia merupakan moral yang buruk, khianat kepercayaan rakyat etc...

Double Standard!!!

Kerajaan Terengganu yang membeli kereta Merce di kata kan membazir wang, salah guna wang rakyat tapi apabila Perak (bukan negeri kaya apa pon) beli Camry tidak mengapa pulak??? pandai pula bangkitkan hal kereta nasional tak berkualiti..

Double Standard!!!!

Menantu MB Kelantan masuk pejabat MB, MB kata nak diikutkan zaman rasullullah lagi kronisme sebab Saidina Ali dan Saidina Abu Bakar menjadi khalifah???Anwar, isteri dan anak perempuan menjadi @ pernah jadi ahli parlimen, ini bukan kronisme..Anwar proposed Khalid Ibrahim utk dapat syer PNB wkt krisis ekonomi 1998 bukan kronisme???Pemilihan Fong Po Kuan dan suami sebagai calon pilihanraya bukan kronisme??? Jawapan nya memang seperti yang di katakan MB Kelantan ini bukan kronisme cuma kalau BN UMNO yang wat kronisme lah kalau PR relak jer...

Double Standard!!!!!

Pembohong Besar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Astaghfirullah al azim..Ini bukan budaya kita tapi merekaa!!!

57 comments:

qe-runk berkata...

hmm..
pape jela..
sokong la UMNO ko 2~

Aku berkata...

salam saudara One,

mereka ini juga sering war warkan bahawa salah seorang pemimpin UMNO dahulu itu penghina Nabi. Tapi kini pemimpin mereka juga memfitnah nabi dengan mengatakan bahawa nabi juga turut berkroni. Tak ku sangka sebegini rupa mereka yg mengaku pejuang agama menggunakan rasulullah sebagai perisai melindungi perbuatan mereka yg tak sekufu dengan landasan islam yang sebenar.

Semata-mata untuk mengiyakan perbuatan penulisan Buku " SHIT" , Allah pula menjadi perisai bagi kepentingan politik agama palsu mereka. Apabila dipersoal, keluar lah hujah mereka mengatakan bahawa itu hanya dari segi bahasa. Apakah ia hanya masalah bahasa apabila mengaitkan " P*** M** " dan "SHIT" dengan zat Allah? Di mana relevannya kata kata orang ini dalam menghakimi kata kata kesat yg ditulis di dalam buku itu?? tapi sudah tentu semuanya hanya kerana kata kata kesat ini dituju kepada orang Islam yg menjadi musuh politik mereka.jadi yg haram pun menjadi halal.

Benarlah kata2 sayyidina Ali karamallahu wajhah:

Apabila seseorang itu bercakap tentang buruk tenag orang lain, akan timbul kembali skandal tersebut ke atas dirinya.

Nah, bukankah apa yang dicaci dan dihina ke atas UMNO kini mereka pula yg melakukannya? bezanya ke atas UMNO mereka keluarkan nas mengharamkannya dan apabila mereka sendiri melakukan perkara yg sama, keluar lah pulak nas yg menghalalkannya.

benar,

DOUBLE STANDARD!

kayrolldin berkata...

bro, agak-agak la kalo benci pas pon. nape selit pasal agama plak? kalo rase pas salah, hentam jela. nape mcm nak hentam agama plak?

apa pon alasan, kalo da hukum ttp hukum.

pastu, kalo bleh, kata2 pemimpin pas tu jgn rujuk utusan la bro. kalo bleh cr vcd ceramah dorg or baca harakah. setahu aku ko hanya dgr separuh ckp2 dorg, tp bkn semua.

sama gak mcm fitnah org.. kalo tak tahu cerita sebenar, baca lg buku2 pemimpin pas.

ONE berkata...

salam qe-runk,

ini pendapat ramai jer,saya kumpulkan sebab mmg jarang orang bagi PR bg penjelasan..tapi nk ikutkan sdare rasa saya benar-benar salah kah??

ONE berkata...

terima kasih saudara aku..

berkenaan hukum hudud, post merupakan menifestasi saya yang tidak pernah berjaya dijawab orang PR..

jika ada silap dan salah maafkan saya dan saya akan berusaha menghampirkan artikel pada nas alquran di masa depan..

ONE berkata...

saudara kayroll..

berkenaan dengan hentam agama, saya rasa saudara silap faham @ sekurang-kurangnya gaya tulisan saya mmg agak sukar di fahami tapi ini janji saya post adalah seratus peratus brkenaan perlakuan double standard parti tertentu terhadap penyampaian agama..mana yang kurang maafkan saya..

emh saya baca jugak harakah n suara keadilan kkdang..tapi bg akhbar pro @ala-ala pro pr sy lebih gemar siasah dan wasilah..tp mmg saya akui sy lebih byk baca akhbar utusan n d gang..mengikut pengalaman saya dgr ceramah pas(spesifik) banyak yang top up..wkt keluar kenyataan bese gempak jer tp bila ceramah tiba-tiba ada byk jawapan lain..x pcaya kew??saya jemput saudara membuat penganalisaan sndiri berkenaan ucapan yg keluar dr mulut pemimpin pas dan diikuti pula dengan ceramah di negeri-negeri..tentu ada perbezaan..

berkenaan fitnah saya percaya pada sumber2 pembacaan sendiri selepas melakukan tafsiran dan pembandingan sebagaimana juga saudara2 yang lain..jika benar ia fitnah maka saya menginsafi diri sendiri tetapi yang mana seperti yang saya sendiri yakini benar, harap diambil sebagai pengajaran..

terima kasih semua,

ONE berkata...

assalamualaikum..

terima kasih saudara AKU kerana memuatkan link dan ulasan bg blog saya..sedikit penjelasan bg mengelakkan kekeliruan..

berkenaan dengan kata Datuk nik aziz bahawa 'kalau nk diikutkan zaman nabi lagi kronisme kerana perlantikan saidina ali dan saidina abu bakar sebagai khalifah, ia sebenarnya merujuk pada tulisan yang berikutnya di mana penjelasan Datuk nik aziz berkata yang ia sebenarnya tidak kronisme kerana mengikut kemampuan dan kebolehan individu..
ini yang saya maksudkan double standard, bila terkena batang hidung sendiri barulah mahu mencari sirah dan agama utk menutup kesalahan sedangkan apabila orang lain melakukan perkara serupa, jawapan kronisme sesuka hati di canangkan..

sekian terima kasih

qe-runk berkata...

ko kumpul kn fakta o pandangan?..
sumber pe yg ko rujuk?
utusan?hmm..klu bab2 politik ni..
xyh la rjuk akhbar kerajaan..
ko sbgai pembaca..sure akn percaya 100%...

bgus gak 2..klu dorg letak info slh..slh la ko..

sm2 membuat rantaian dosa~

Z-MAY berkata...

ada spesie bercakap dalil islam demi keuntungan politik.
ada spesies sanggup membutakan hati kerana politik.
sanggup memperkotak-katikkan agama kerana piolitik. aku dah muakkk...!

aku sokong 1,000 perseratus supaya hukum hudud jalankan di negeri itu. (cakap aje gegar2 kot?)

nak tengok gak berapa ramai kena hukuman hudud nanti.

sejak dulu gembar gembur nak buat, lepas tu salah kan kerajaan pusat.

kalau tak mampu cakap aje tak mampu.

banyak perompak , penyamun, perogol wujud kat negeri tu, pusat juga yg salah..?

hissyyy... hisyyy... mudahnya jadi pemimpin islam, terjadi yg tak baik salahkan orang lain. bila benda baik, sendiri angkat cawat...

ONE berkata...

terima kasih qe runk,

sy da jawab berkenaan akhbar yg saya baca..berkenaan rantaian dosa tu, jika benar saya salah meskipun melalui telahan akhbar harakah sendiri x mengapalah..

pada saya jika 'mereka'itu letak info salah maka kita semua x semestinya betul jadi penyampaian saya sekali lagi berdasarkan tafsiran melalui ilmu yang ada..jika rasa saya benar-benar tidak betul pada mereka yg kontradiksi maka maafkan saya tetapi saya tetap menghormati pandangan semua..

terima kasih kerana sudi berkunjung..

ONE berkata...

salam z-may,

amat menghargai kunjungan para sahabat sekalian..dorongan dan bantuan saya ucapkan dengan ucapan jutaan terima kasih..

ps; sbb utama tajuk yg diberikan merupakan bukan budaya kita kerana saya percaya kebanyakan perlakuan ini mampu untuk di elakkan..

tq..

Tanpa Nama berkata...

sape kate hukum hudud tak wajib??
pemimpin lahknat mane kate mcm tue??
ape bukti ckp tak wajib?
ape dalil?

sbb undang2 skang tak bercanggah dgn islam Kew???
sape kate undang2 skang tak bercanggah dgn islam???
ISA tue ape???
adil ek puak2 UMNO???

jgn jadi jahil sgt kan..
jgn taksub sgt..

sape kate Al-quran tak boleh dibace
oleh orang kafir??

tgk blek sejarah saidina umar ye..
mcm mane dier awal2 msok islam...

sokong pemimpin zalim takpe eh???
ISA tue adil ek??
bunuh orang islam kat memali ok ek?

ko nape takot sgt ngan HUdud ek??
bley tahu ak??

Tanpa Nama berkata...

aku sangat bangga dengan kepetahan ko menyampaikan khutbah ko yang baik sangat tu..
tapi pade aku kalo aku jadi cikgu ko aku dah aku malo dow..ko nak tau nape..??
aku dah lame jadi org perak..
aku pun tau ape yang dah jadi dengan perak..
ko salahkan pkr ble diorg cakap umno salah tafsirkan islam..cakap pkr skadar nak tarik perhatian..
tapi ko cube fikirkanlah..
ape yang korang leh wat tuk jadikan org islam maju..??aku tengok org islam makin kafir ble umno ajar ape tu islam..mane xnye..rasuah makin melambak sampaikan orang alim pun jadi makan rasuah..
al-quran pun xkhatam..bce pun gagap nak patahkan hujah org..
korang dah jauh menyimpang..dah jauh sesat sampai xkenal lg mne halal haram..
blajar lagilah kawan..
aku bleh tolong ko mcm ne nak jd org islam sejati..
nasihat aku..
jangan libatkan agama denga politik..
agama..buat cara agama..
politik..buat cara politik..kita sesama manusia..
malaysia nie kecik jew..
berdamailah..
jangan saling nak salahkan org jew kejenye..
ape2pun..
trima kasih one..

ONE berkata...

salam anon 13.15,

beginilah jawapan saya, munkin baik jika kita bersama menelaah kembali berkenaan hukum hudud ini, sebahagian orang sememangnya telah di berikan terlalu bnyk input seolah olah

hukum hudud=undang2 islam
undang-undang islam=hukum hudud

maka perkara ini kurang tepat,kerana yg wajib itu undang-undang islam(berasas islam) x semestinya hukum hudud(berasaskan undang-undang hudud)..jika dikaji saudara akan menguasai bahawa hudud hanyalah cabang(furu') dalam undang-undang islam, sama tarafnya dengan qisas dan takzir.

maka perkara sebenarnya adalah sebegini

undang2 islam=undang2 berasaskan ajaran islam(semua yg tidak bertentangan dengan islam sebagai mekanisme bg sesebuah kjaan bg memelihara kepentigan seperti agama islam,nyawa, akal dan sebagainya).
Oleh itu usaha bg penggunaan undang-undang islam(x semestinya hudud) adalah tertakhluk pada kesediaan, selagi mana usaha dilakukan bg memantapkan undang-undang bg beriringan dengan asas-asas islam maka undang-undang itu x sepatutnya di hakimi dengan sewenangnya..sebagai contoh jika tiada kajian dan cadangan bg penyesuaian undang-undang hudud di malaysia, tentu sekali ia tidak akan dapat dikendali dgn sempurna..perlu diambil perhatian sesuatu yg bukan norma bg keseluruhan masyarakat tidak wajar tiba-tiba sahaja di gunakan pada esok hari(sewaktu dengannya)..kita boleh menjadikan negara iran sebagai contoh, mereka tidak menggunakan undang-undang hudud tetapi tidak islamkah undang2 mereka-sebagaimana yg telah dijelaskan dalam blog, undang-undang islam tidak terletak pd nama tetapi pada pengisian ia, malahan orang yg mahu menerapkan nya juga perlulah menggunakan cara yang betol dan bkn terburu-buru dan menggunakan kata-kata kesat..pd saya pkataan yg agak keras x mengapa ttp cuba saudara bayang kan jika orang yg beria-ia melaungkan kebaikan tetapi sebalikya menunjukkan akhlak yang buruk mana mungkin boleh dia mengendalikan sistem tersebut dengan baik.

berkenaan dgn ISA, kita tahu undang2 adalah penting bagi menjaga keharmonian sesebuah negara..jika ISA mampu untuk mempertahan kan kemaslahatan manusia maka ia wajar untuk di praktikkan, kita perlu insaf bahawa tidak semua orang boleh di tarbiahkan dengan cara yang sama, layanan perlulah seiring dengan sifat-sifat seseorang itu, jika sudah jelas yang terdapat kalangan yang tidak boleh menerima ketetapan undang-undang sedia ada maka sesuatu yg lebih lagi perlu dilaksanakan,ISA menepati ciri-ciri ini meskipun saya akur penggunaan undang2 sebegini tidak sepatutnya disalahgunakan tetapi pandangan ini amat subjektif, hanya kerana ISA kelihatan condong pada suatu pihak dan keras pada yang lain, tidak wajar jika kita menyimpulkan bahawa ia tidak adil..letakkan diri saudara dalam keadaan kedua-dua belah pihak,saudara akan lebih memahaminya..insyaallah..

seterusnya berkaitan, kafir baca ayat-ayat quran, ramai salah faham akan tujuan yg membolehkan pembacaan ayat quran..membaca ayat adalah untuk mendalami dan memahami islam bukanny berada dalam ceramah politik untuk mendapatkan sokongan(golongan yg baca quran utk dapat sokongan bersifat orientalis dan berisiko utk mengancam islam),berkenaan saidina umar, marilah kita mendalami lagi kisah pengislaman umar secara ringkas, umar telah mendengar adiknya membaca ayat suci quran, saidina umar berasa amat marah dan menempeleng adiknya, setelah dilihat adiknya yg luka maka dia berasa insaf dan terbuka lah hatinya utk memeluk islam..dalam kisah ini perlu di fahami umar tidak guna ayat quran utk meraih sokongan dalam ceramah, bukti yang lebih kuat adalah saidina umar mendalami islam melalui nabi muhammad melalui lahjah arab dan bukannya bahasa yg tidak diketahuinya..penting disini untuk difahami tujuan nga ko ming yg mengatakan dia mendalami islam itu sewajarnya dirujuk terus pada tafsir melayu @ mandarin utk mendalami islam(sbb utama kenapa boleh baca quran)dan bukannya menggunakan sewenangnya ayat quran, sudahlah bacaan nya kurang betul,ironinya terkeluar pula dari mulutnya surah aura yg jelas tidak menunjukkan kefahaman terhadap al-quran,mmg benar dia masih boleh baca tetapi dalam keadaan yg telah saya nyatakan mendalami islam wajar dilakukan bersama guru @ sekurang-kurangnya dibaca dengan teman rapat @ sendiri bukan di atas pentas politik utk mencaci umno..

saya tidak takut dengan hudud, sekiranya saya mendalami islam dengan sewajarnya tanpa hanya berfokus pada sesuatu perkara sahaja, saya percaya itu adalah yang terbaik..

penganalisaan boleh terus di lakukan keatas blog saya dr semasa ke semasa bg mendapatkan input terbaru..

terima kasih kerana berkunjung dan maafkan saya bg mana yang kurang..

ONE berkata...

salam saudara anon 13.43,

maafkan saya kerana gagal utk memahami sewajarnya maksud anon..saya juga gagal mencari apa2 yg anon kata berkenaan perkara yang telah saya post kan dalam blog..rasa sy saudara mungkin telah mencampur adukkan ape yang saudara baca dalam blog saya dan blog yang lain..

berikut merupakan jawapan yg dapat sy berikan berkenaan

'nasihat aku..
jangan libatkan agama dengan politik..
agama..buat cara agama..
politik..buat cara politik..kita sesama manusia..
malaysia nie kecik jew..
berdamailah..
jangan saling nak salahkan org jew kejenye..'

saya bersetuju sebahagian darinya, cuma saya x kisah jika agama benar-benar perlu diguna untuk politik, cuma jangan lah salah guna, x kena tempat @ asyik double standard..

saya menjemput saudara anon utk kembali menyatakan soalan awal yg pd hemat fikiran saya tidak langsung disentuh pun dalam post blog..

maafkan saya atas sebarang kesulitan..

terima kasih juga saudara..

Tanpa Nama berkata...

ko bley kate Hukum Hudud tue tak wajib ye...

ko sdar tak ape ko ckp nie???
ko nie org islam ke ape..???
kalo cine india tolak hudud aku faham la tapi ko yg ngaku ISlam tolak hudud???

Hukum Hudud adalah HAK2 Allah s.w.t terhadap MANUSIA..kalo tak dikenekan pada pesalah di dunia..Allah akan tuntut di akhirat nanti..

ko sdar tak bende nie..

TAKZIR mmg la atas kebijaksanaan pemimpin untuk membuat undang2 dan hukuman..mmg tak dipertikai kat malaysia nie..

yang menjadi masalah disini..hukum hudud adalah MUTLAK Perintah daripada Allah s.w.t...

ape yg ko ckp tak wajib nye???

ko jgn la tafsir direct dari Al-quran ikot kefahaman sempit manusia..

Sdar la wahai Insan...
kembali kite kepada ALLAH juga.

Tanpa Nama berkata...

asal ko kate Hukum hudud itu hukum PAs???

ko tgk blek semula enakmen undang-undang kanun jenayah syariah (II) 1993 di kelantan...

ko men ckp tak ikot fakta..
tak ikot kebenaran..

yang ko ikot UTUSAN & TV3...
yg hari2 tipu rakyat..
pemimpin UMNO yg rasuah...
ape ko kate skang pemimpin UMNO skang tak rasuah???
cepat la bela sampai ke kubur k..

ko tak jwb lg pasal Pemimpin UMNO bunuh org islam kat MEMALI???

UMNO IS MURDERER!!!!

org mcm ko nie la yang takut pada perubahan dan kebenaran..

aku sdey masih ade lg pemikiran sempit dan busuk mcm ko..

Tanpa Nama berkata...

orang ramai tak nafikan kepakaran dan kebijaksanaan MAHATHIR mentadbir malaysia..

yang orang pertikaikan adalh sifat dier yg merosakkan pada agama..

ape ko tak ingat mahathir pernah persendakan sunnah NABI????

oww ko belum lahir lg kott...

ape ko tak ingat pembunuhan orang islam di memali oleh puak2 umno???

oww ko belum lahir lagi kot..


blaja dari sejarah kawan..
bkan dari kefahaman..

Tanpa Nama berkata...

najis pemimpin ko skang nie..
dahla pembunuh...muderer!!!

ko ikot kan penghakiman AZILAH dan SIRUL...
dorunk kene gantung kan???
terbukti dorunk salah dan bunuh kan??

ko fikir la balek...
ape kene mengene 2 orang tue ngan altantuya???
sampai bunuh dier..

mesti la ade arahan dari atas kan..
tue pun tak dapat nak fikir kew..

pakai la otak tue..fikir luar ckit.

Tanpa Nama berkata...

yang rasuah jugak pemimpin yg ko sokong..
yang ko puji..
yang ko puja..

Kepimpinan ULAMAK ko hinakan..
ko ketepikan pandangan dorunk..

ape nak jd ko nie..

ko kate ISA tue perlu..
ape pemikiran la yg dah kene basuh ko nie..

terang2 bercanggah dgn konsep keadlian ISLAM..

ko nak backup lg kew??
backup la aku nak tgk ape lg
bende yg ko nak kelirukan org..

ko dahla pertikai perintah Al-Quran...

sedar2 la wey..

ko blaja agama tinggi mane sampai boleh tafsir ikot kefahaman sendiri????

ko tolak Kepimpinan ULAMAK ko ikot kefahaman sempit ko..ko sdar ke tak nie??

aku tak dapat nak bayangkan apabila hukum hudud HAK ALLAH dipertikaikan dipermainkan oleh orang mcm ko..

atas alasan tak wajib dilaksanakan selagi undang2 sekarang tak bertentangan dengan konsep islam..

sape kate tak bertentangan??

ISA tue PE??
ikot ISLAM KEW???
ade proses2 dan prosedur2 dier kan dalam islam..bkan main humban org mcm tue..ISLAM tue ADIL..org mcm ko la menyebabkan orang bukan ISLAM pandang serong pada pemerintah ISLAM KONONnye...

Kenape tak pi halang orang islam bekerja di kilang arak???
mane undang2 manusia yg ko puja tue??
bkan itu satu contoh bertentangan dengan ajaran ISLAM???

kenape dalam share dan saham judi di genting mahupun TOTO dan lain2 judi orang islam ade menjadi pemegang saham???

mane undang2 manusia yg ko puji tue??
bkan ke itu satu contoh bertentangan ngan ajaran islam??

kenape kerajaan UMNO skang bagi lesen kepada BAR2 dan PUB DISKO???

mane undang2 yang ko kate tak bertentang dengan ISLAM tue???


Kenape kerajaan UMNO tidak mengiktiraf kerajaan HAMAS di PAlestin???

itu ke pemimpin ISLAM ajaran ISLAM.???

Kenape Pemimpin2 UMNO kebanyakannye isteri mmbuka tudung???
itu ke ajaran ISLAM???
mane undang2 manusia yg ko puja tak bertentangan dengan ISLAM???

ko sdar tak jenayah semakin berlipat ganda disebabkan orang mcm ko yg masih menyokong Undang2 manusia sebagai pokok pangkalnye..

tidak salah membuat undang2 atas kebijaksanaan pemimpin yg digariskan pada konsep TAKZIR..
tapi undang2 itu perlu berlandaskan konsep iSlam..bkan bley wat sesuke hati..tolak keadilan dan sebagainye..

Tanpa Nama berkata...

aku nak ko pi tanye 10 ustaz kat mane2 pun takpe..
tanye hudud wajib ke tak??

isyAllah sepuluh2 akan ckp wajib melaksanakan hukum Hudud..

ko tue blaja agama bkan tinggi mane pun..jd jangan la dengan kefahaman ko tue dapat menyesatkan manusia pulak..

salam...

Tanpa Nama berkata...

terbaru pemimpin2 umno ko tue declare
anak dibawah umur kekal agama asal..

bodoh dan tak gune akal pemikmiran langsung...gune pakai lg undang2 manusia yg terhad pemikirannye..

kalo suami isteri tue msok islam???
anak dier????
mcm mane SYEIKH USTAZ ONE FOREVER???

terbaru 200 badan NGO ISLAM menentang keputusan kabinet itu supaya dikaji semula...

terbaru lg persatuan peguam bela syarie pun menentang..

itula ikot ULAMAK2 UMNO LG...

ONE berkata...

salam pd anon2 sekalian,

terima kasih kerana memberikan pendapat..sy menyedari kekhilafan besar dalam pemahaman saudara semua dalam penulisan blog saya, sebagai contoh manakah datangnya perkataan2 ini..

'ko bley kate Hukum Hudud tue tak wajib ye...'

'ko jgn la tafsir direct dari Al-quran ikot kefahaman sempit manusia..'

'asal ko kate Hukum hudud itu hukum PAs???'

'yang rasuah jugak pemimpin yg ko sokong..'

'Kepimpinan ULAMAK ko hinakan..
ko ketepikan pandangan dorunk..'

'ko dahla pertikai perintah Al-Quran...'

masyaallah..betapa dustanya post saya telah diperlakukan..komen ini tidak dilakukan berpandu terus pada penulisan blog saya..

pada mulanya saya memang cukup gembira untuk membalas komen-komen saudara namun malang sekali ketaksuban yang ditunjukkan sdara menunjukkan pemikiran yang dangkal dan semberono..saya menghormati semua pandangan yang bertentangan dengan saya..jika dilihat pada komen-komen sblm ini saya berusaha bersunguh-sungguh utk memberikan jawapan, tetapi berpandukan pada pancaindera saya yang melihat kedangkalan pemikiran yang kotor ini maka saya rasa saudara enggan mendengar sebarang penjelasan, masakan tidak jika meneliti semula kata-kata nista yang di hamburkan saudara..

Pada hari ini saya pengendali blog O.N.E forever berdoa dengan penuh tawadhuq kepada Allah S.W.T agar blog ini diadili sewajarnya dan pendustaan keatas saya di kenakan pertimbangan samada di dunia mahupun akhirat..

Saya berharap selagi komen yang penuh pendustaan ini tidak dibersihkan, Allah akan terus melindungi hamba-hambanya dan menurunkan bala malapetaka kepada musuh-musuhnya..semoga islam haqiqi akan terus terbela di muka bumi negara tercinta Malaysia ini..

Insyaallah akan terbuka isi hati pendusta-pendusta untuk memahami dengan sedalam-dalamnya semua tulisan ini dengan kajian yang menyeluruh dan berdasarkan pengetahuan dan kefahaman terhadap islam tanpa melibatkan ketaksuban...

keampunan dan kemaafan saya pohon bagi mana yang kurang..

Allahuakbar..

Aku berkata...

salam


PAS boleh bersatu dengan BN Jika...- NIk Aziz

Selamba saja ayahanda memberi komen. “Ya, jika BN mahu kita bersama, mereka mestilah bersedia memberikan kita jawatan - jawatan yang penting yang kita akan laksanakan program Islam di dalamnya. Berikan Kementerian Kewangan dan Kementerian Pendidikan misalnya. Kita nak jadi PM mesti mereka tak terima. Jadi kita minta apa yang penting untuk kepentingan rakyat dan negara. Kita boleh bersama.”

http://nikabduh.wordpress.com/2009/04/24/kerja-kerja-bodoh-dalam-pas/




Buanglah yang keruh dan ambillah yang jernih demi memperkasakan Islam dan hak umat Islam di bumi Malaysia dan dalam masa yang sama kita berlaku adil kepada bukan Islam .

Ayuh UMNO dan PAS. Marilah kita bersatu atas dasar semangat kesetiaan dan ketaqwaan kita terhadap agama Islam , satu-satunya agama yg benar di sisi Allah


Ameeeeeen ya rabbal 3alameeeeeen..

Tanpa Nama berkata...

tak payah nak berdolak dalih la..

direct to the point..

ko kate :

"Oleh itu relevankah lagi hudud PAS itu, adakah ia satu lagi retorik sebagaimana"

knape ko pertikai kan HUKUM HUDUD HAK ALLAH nie..

ape sbb???
sbb dibawa oleh parti yg ko tak sokong mcm tue???
sbb dibawa oleh pas??

dahtue suroh la Pemimpin UMNO ULAMAK ko tue buat...
baru sokong kan...

ko kalo nak tahu lebih lanjut tanye la para ustaz dan ustazah mengenai hukum hudud..

bkannye main suke hati ko je ckp
tak relevan hukum hudud..

ko faham tak HAK ALLAH nie ape??
ko tak takot kew dengan AHZAB LAKHNAT ALLAH???

Tanpa Nama berkata...

aku tak kisah kalo kite berbeza pandangan politik..bese la tue..
lain orang lain pendapat..

tapi kalo agama pun org wat main
aku cukup rase kecewa la..

ko jgn nak samekan politik dengan agama boleh tak..

ko takyah la menggunakan politik UMNO ko tue untuk menghalalkan bende yang diharam dan mengharamkan bende yang dihalal dengan kate mudah..

pergi la berbincang dengan orang berilmu dalam agama..pergi masjid ke surau ke tanye ustaz2 tanye ustazah2 pasal hukum hudud nie..jangan la ckp tak wajib..
boleh jd kafir taw melalui penulisan ko nie...

aku dah tanye pun beberapa orang yang berkelayakan dan layak berbicara dalam agama untuk melihat penulisan blog ko nie..

aku sdey sbb ko ngaku islam
ko meminta pertolonngan dari ALLAh tapi dimase yg same ko meruntuhkan agama ko sendiri..

kalo kite yang tidak menegakkan hukum ALLAH sape lg???

orang bukan islam??
cina???
india???

ko ckp undang2 yang tidak bertentangan dengan islam itulah undang2 islam..mmg btol tapi itu adelah dalam konsep TAKZIR..undang2 yang dibuat oleh kebijaksanaan pemimpin dan para hakim...dan undang2 yg dibuat tue pun ade kaedah2nye...konsep keadilan mesti menjadi pokok pangkalnye..bukan undang2 yang zalim...bukan undang2 yang berunsur maksiat..bukan undang2 yang tidak membenarkan kebenaran..

ko yg tak faham sekarang..
tapi sibuk kate orang lain yang tak faham..

ko salu kate lg undang2 tak bertentangan dengan undang2 islam itulah undang2 islam..

bape kali dah aku ckp itu dalam konsep takzir seperti mane aku jelaskan diatas..tak nafikan sudah dijalankan di malaysia tak ketinggalan QISAS yang telah dijalankan juga..

yang menjadi masalah kat sini hukum hudud...HAK ALLAH yang tak disempurnakan lagi..

hak manusia ko sokong hak masyarakat ko sokong kenape hak ALLAH ko pertikai kan???

ko tak yakin dengan Undang2 ALLAH KEW???

TAKZIR dan QISAS mengikut kebanyakan pandangan ustaz2 dan orang yg layak dan berkelayak dalam isu2 agama memang sependapat bahawa sudah dijalankan di negara kita malaysia..tetapi tidak pada hudud..

Tanpa Nama berkata...

saya nak tahu la saudara blaja kat ane??

dari awal sampai la skang..

saya nak tahu skul rendah sampai la skang mane...

ape ijazah saudara ade...
kalo tengah mengajar(GURU)
saya nak tahu ajar ape??
kat mane mengajar..

ade diploma ke degree ke PHD??
COURSE ape pengajaran islam ke ape kew...bgtaw je semue..

saya rase ragu2 ckit dengan penulisan saudara atas ape yg saudara debatkan diatas dan melalui penulisan yang di post kan...

saya ckp terus terang saudara mmg dah banyak terpesong..sory to say la..

saya ingat bende nie akan jd serious kalo saya tak ambil tindakan yg sewajarnya...

saya rase wajar perkara ini dibawa ke pengetahuan yang lebih tinggi supaya saudara lebih faham konsep ISLAM dan perundangan ISLAM yang sebenar...

salam uhkwah...

ONE berkata...

jawapan pada anon..

maksud hudud pas bkn hukum hudud tu hukum pas tp hukum hudud yang pas bawakan tu pasal saya cerita perangai sesetengah orang pas..kalo sdara masih nk kata saya tolak hukum Allah maka ini jawapan saya..seratus peratus x benar..saudara dijemput memberikan contoh dari post utk saya beri penjelasan..

berikut merupakan komen saudara..

'aku tak kisah kalo kite berbeza pandangan politik..bese la tue..
lain orang lain pendapat..

tapi kalo agama pun org wat main'

jika mengambil kira kenyataan saudara terhadap saya berkenaan hudud adalah salah faham maka sila berikan contoh yang lain..saya akan beri komen balas..

utk pengetahuan saudara saya merupakan seorang penuntut di sebuah ipts di shah alam..ya saya hanya lah pelajar semester terakhir program foundation in law..

terima kasih kerana sudi menggunakan ayat yang baik pada post yg terkemudian malahan saudara juga sudah kurang membuat tuduhan liar terhadap saya..saya berharap saudara seharusnya mmahami dahulu blog saya sebelum membuat kesimpulan..

pun begitu menyedari kesukaran ini saya dengan rendah hati sekali lagi menjemput saudara memberi contoh dari blog saya untuk penjelasan lanjut..

saya akan berusaha untuk terus melayani pandangan dan soalan saudara..

salam ukhuwah..

Tanpa Nama berkata...

oww muda lg..
kat mane ipts tue?

ape sumber rujukan saudara dalam
memberi hujah dalam hudud nie??

boleh tahu tak??

buku mane??

artikel mane??

sape yg karang??

saya berkata dengan sederhana bkan untuk membela atau mengiyakan ape yg saudara kate kan..ingat tue..

sebelum tue sila jawab dulu semua persoalan yg saya post kan kat comment nie...

bace dan jawab semua...

dari awal sampai la akhir..

saudara janganlah berdolak dalih eh...

straight to the point..
bkan lencong sane lencong sini..
ckp saudara tak bersalah la..
orang lain salah la..
ade ke org ngaku dier salah??
saudara mungkin AGAK EGO orgnye..
tapi mungkin salah tempat..
sbb saudara jumpe salah orang...

jawab dulu semua persoalan dalam comment2 nie.
kalo dah rase tak de point dah dlm
hukum hudud comment bg persoalan2 yang ditimbulkan dalam comment2 saye..

Tanpa Nama berkata...

saudara pernah berkata :

"Berbalik kepada hal berkenaan hudud sebentar tadi, bersyukur saya kerana hal yang di bangkitkan meliputi surah al maidah dan perlaksanaan hukum hudud di kelantan dapat saya jelaskan berlandas pada pembacaan terus saya pada tafsir ayat surah berkenaan "


hebat dapat tafsir sendiri tanpa rujukan orang yang layak dalam membicara hal agama..tak rase bersalah pulak tue..tak pernah terpikir ke ape yang difahami saudara tue btol ke tak??

pernah tanye ustaz ke atau orang yang layak dan berkelayakan dalam bab agama???


saudara pun pernah berkata :

" telah saya perjelaskan undang-undang yang diikuti manusia tidak semesti nya perlu di jumudkan pada Hudud sahaja sedangkan apa-apa undang-undang yang tidak bertentangan al-quran juga tidak bertentangan islam "


sape kate hukum hudud nie tak semestinya dijumudkan pada manusia??

sbb undang2 skang tak bertentangan dengan islam kew??

sbb undang2 islam adalah undang2 yang tak bertentangan dengan islam yang dibuat oleh pemerintah eh???


agak lucu la juge saye dgr penjelasan saudara...

undang2 islam yang dibuat oleh pemerintah yang tidak bertentangan dengan islam adalah dari konsep TAKZIR..

bape kali la nak kene explain kat saudara..faham tak??

itu TAKZIR...dapat??

masalah skang orang ckp pasal hudud...faham???

dapat tak??

HUKUM yang telah DITETAPKAN oleh ALLAH nie..HUDUD..

Tanpa Nama berkata...

takzir dah bape comment sebelum nie dah saye katekan tak menjadi masalah dalam perbincangan nie..

ramai juga ahli yang layak bebicara dalam agama mengatakan takzir sedikit sebanyak sudah dijalankan di malaysia tidak ketinggalan qisas..seperti contoh hukuman gantung..

faham tak skang??

skang masalhnye adlah HUDUD??

faham?? dapat tak??

ONE berkata...

salam anon,

ini jawapan bagi sumber rujukan saya..

http://www.aliran.com/oldsite/monthly/2002/6e.html

http://www.al-azim.com/masjid/infoislam/jinayat/tujuan.htm

http://www.qtafsir.com/

http://alislamu.com/index.php?option=com_content&task=view&id=325&Itemid=22

http://www.e-bacaan.com/artikel_hududpas.htm

http://www2.irib.ir/worldservice/melayuRADIO/tafsir/index_tafsir.htm

saudara telah terlalu banyak mendustakan kata-kata saya berkenaan hukum hudud yang saya tujukan pada PAS dan berkenaan hukum hudud Allah..

berikut merupakan tulisan saya dan di ikuti tulisan saudara.

"Berbalik kepada hal berkenaan hudud sebentar tadi, bersyukur saya kerana hal yang di bangkitkan meliputi surah al maidah dan perlaksanaan hukum hudud di kelantan dapat saya jelaskan berlandas pada pembacaan terus saya pada tafsir ayat surah berkenaan "

ini kata-kata nista saudara..

'hebat dapat tafsir sendiri tanpa rujukan orang yang layak dalam membicara hal agama..tak rase bersalah pulak tue..tak pernah terpikir ke ape yang difahami saudara tue btol ke tak??

pernah tanye ustaz ke atau orang yang layak dan berkelayakan dalam bab agama???'

siapa kata saya tafsir sendiri..saya kata saya baca tafsir quran buka saya tafsir quran???saudara jangan main bedal jer ke da x de keje lain mlainkan main tulis jer nie????

selain itu saudara kata;

saudara pun pernah berkata :

" telah saya perjelaskan undang-undang yang diikuti manusia tidak semesti nya perlu di jumudkan pada Hudud sahaja sedangkan apa-apa undang-undang yang tidak bertentangan al-quran juga tidak bertentangan islam "

nie pula saudara tulis..

sape kate hukum hudud nie tak semestinya dijumudkan pada manusia??

saya merujuk pada kewajiban hukum islam, mana saudara dapat idea berkenaan hukum hudud perlu dijumudkan pada manusia..

saya tidak berminat untuk menyediakan soalan counter kepada saudara sebagaimana saudara mempertikaikan saya, biarlah Allah yang menentukannya, pada saya jika saudara mahu mempertikai maka seharusnya saudara juga telahpun mempunyai latarbelakang agama yang lebih mantap dari saya, penjelasan saudara berkenaan agama saya tetap hargai meskipun sauadara hanya menganggap saya sebagai seorang jahil agama, x mengapalah sekali lagi saya lebih meyakini ketentuan Allah..

Saya juga akan memelihara segala tulisan dalam blog ini agar dapat dihayati semua pengunjung2 saya nanti..

ps.. ada yang salah faham lagi kew..???hehe x sabar nk bagi penjelasan sbb tulisan saudara mmg unik dan mempunyai tafsiran yang tersendiri..saya juga rasa saudara tahu ipts tu..

sekian..

Tanpa Nama berkata...

Saya akan membawa masok beberapa ayat AL-quran yang membenarkan hujah saya bahawa HUKUM HUDUD itu wajib dilaksanakan oleh Pemerintah atau para hakim..

saya hendakkan saudara turunkan pula hujah dan firman ALLAH mahupun dalil2 atau nas2 yang membenarkan saudara kata HUKUM HUDUD tidak dijumudkan kepada manusia..

cakap semua orang bleh ckp...
tapi kebenaran berada pada AL-QURAN dan bukannye pada tafsiran sendiri...

saudara kata :

" siapa kata saya tafsir sendiri..saya kata saya baca tafsir quran buka saya tafsir quran???saudara jangan main bedal jer ke da x de keje lain mlainkan main tulis jer nie???? "

ape tafsiran saudara mengenai ayat al maidah tue???
sampai kate tak dijumudkan HUKUM HUDUD tue pada Manusia..

saya hendak tahu...


saudara kata :

" saya merujuk pada kewajiban hukum islam, mana saudara dapat idea berkenaan hukum hudud perlu dijumudkan pada manusia.."


TAHU TAK APE HUKUM ISLAM SBNARNYE???

jangal jahil sgt kan..

HUDUD, QISAS , TAKZIR itulah Hukum Islam..

ape pulak tafsiran saudara mengenai hukum islam.???

saya nak tahu...

sebentar lagi saya akan memasukkan beberapa ayat AL-quran..

Tanpa Nama berkata...

Saya boleh menyatakan 14 Firman Allah S.w.t yang terkandung dalam Al-quran yang menekankan HUKUM ALLAH S.w.t wajib dilaksanakan...


PERTAMA :

" Maka demi tuhan engkau, mereka belum dianggap beriman hingga lebih dahulu terbukti mereka berhukum kepada engkau dalam apa yang mereka persengketaan di antara mereka, kemudian mereka tidak menaruh keberatan dalam diri mereka dari apa yang telah engkau hukumkan dan mereka menerima itu dengan sebenar-benarnya "
(surah An-Nisa ayat 65)


KEDUA :

" sesungguhnya kami telah menurunkan kepadamu(muhammad s.a.w)
akan kitab(Al-quran) dengan sebenarnya supaya kamu menghukum manusia dengan apa yang telah dinyatakan oleh Allah maka janganlah kamu menjadi pembela kepada orang-orang yang khianat "
(surah an-Nisa' ayat 105)

semua ayat-ayat Al-quran yang berkaitan dengan hudud dengan f'eel amar atau lafaz yang bermaksud perintah secara wajib dilaksanakan seperti ayat memerintah sembahyang lima waktu, zakat dan haji.


KETIGA :

" Sesiapa yang tidak menghukum menurut apa yang telah diturunkan oleh Allah, maka mereka itu adalah orang-orang yang kafir "
(surah Al-Maidah ayat 44)


KEEMPAT :

" Sesiapa yang tidak menghukum menurut apa yang telah diturunkan oleh Allah, maka mereka itu adalah orang-orang yang zalim "
(surah Al-Maidah ayat 45)


KELIMA :

" Sesiapa yang tidak menghukum menurut apa yang telah diturunkan oleh Allah, maka mereka itu adalah orang-orang yang fasik "
(surah Al-Maidah ayat 47)


KEENAM :

" Dan hendaklah engkau menjalankan hukum di kalangan mereka dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah dan janganlah engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka, dan berjaga-jagalah supaya mereka tidak memesongkan engkau dari sebahagian hukum yang telah diturunkan oleh allah kepada mu. kemudian jangan mereka berpaling (enggan menerima hukum Allah itu), maka ketahuilah, hanya Allah mahu menyeksa mereka disebabkan sesetengah dosa mereka, dan sesungguhnya kebanyakan dari umat manusia itu adalah orang-orang yang fasik "
(surah Al-Maidah ayat 49)


KETUJUH :

" Apakah hukum jahiliah yang mereka kehendaki? dan hukum siapakah yang Lebih baik daripada hukum Allah bagi orang-orang yang yakin "
(surah Al-Maidah ayat 50)


KELAPAN :

" Itulah hukum-hukum yang telah ditentukan sendiri oleh Allah. Oleh kerana itu janganlah kamu mencabulinya. Dan sesiapa yang mencabuli hukum-hukum yang telah ditentukan oleh Allah, merekalah orang yang zalim "
(surah Al-Baqarah ayat 229)


KESEMBILAN :

" Dan Allah pasti memberikan kemenangan bagi orang-orang yang melaksanakan Perintah-NYA(hukum Allah), tetapi kebanyakan manusia tidak mengerti "
(surah Yusuf ayat 21)


KESEPULUH :

" Sebenarnye hukum (undang-undang) hanyalah bagi Allah. ia memerintahkan supaya kamu jangan menyembah melainkan Dia. Yang demikian itulah agama yang betul, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahuinya "
(surah Yussuf ayat 40)


KESEBELAS :

" (Katakanlah kepada mereka wahai Muhammad), Turutlah apa yang telah diturunkan kepada kamu dari Tuhan kamu, dan janganlah kamu menurut pemimpin-pemimpin yang lain dari Allah( Tidak mengikut hukum Allah)(tetapi sayang) amatlah sedikit kamu mengambil peringatan "
(surah A'raaf ayat 3)


KEDUA BELAS :

" Sesungguhnya orang-orang yang menentang (hukum Allah) dan Rasul-Nya, mereka tetap ditimpa kehinaan sebagai mana orang-orang yang terdahului dari mereka ditimpa kehinaan, Kerana sesungguhbya kami telah menurunkan keterangan-keterangan yang jelas nyata dan bagi orang-orang yang kafir disediakan azab seksa yang menghina "
(surah Al-Majadalah ayat 5)


KETIGA BELAS :

" Dan tidaklah harus bagi orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan mempunyai hak membuat pilihan sendiri dalam urusan mereka apabila Allah dan Rasul telah membuat sesuatu keputusan. Siapa yang tidak mematuhi hukum-hukum Allah dan Rasul-NYA bererti ia telah terjerumus dalam kesesatan yang amat nyata "
(surah Al-Ahzab ayat 36)


KEEMPAT BELAS :

" Dan berbuatlah dengan apa yang diperintahkan hukum Allah kepadamu dan berpalinglah dari orang-orang musyrik "
(surah Al-Hijr ayat 94)

Tanpa Nama berkata...

Dalam Hukuman Hudud saya akan berikan perintah-perintah Allah s.w.t yang wajib dilaksanakan yang terkandung dalam firman Allah dalam Al-quran.


Tentang Jenayah Mencuri Allah Berfirman,

" lelaki yang mencuri dan perempuan yang mencuri potonglah tangan keduanya (sebagai) pembalasan bagi apa yang telah dilakukan dan sebagai seksaan dari Allah S.w.t "
(surah Al-maidah ayat 38)


Tentang Jenayah Merompak atau Hirabah Allah Berfirman,

" Sesungguhnya balasan orang-orang yang menentang undang-undang Allah dab Rasul-NYA dan melakukan kerosakan (huruhara) di bumi ialah mereka dihukum bunuh, dipalang, atau dipotong kaki tangan mereka dengan bersilang atau dibuang negeri "
(surah Al-Maidah ayat 33)


Tentang Jenayah Zina Allah Berfirman,

" Penzina perempuan dan penzina lelaki hendaklah dikenakan hukuman sebat setiap orang seratus kali "
(surah An-Nur ayat 2)


Tentang Jenayah Qazaf Allah Berfirman,

" Dan orang-orang yang menuduh wanita-wanita yang baik-baik (melakukan zina) dan mereka tidak membawa empat orang saksi maka deralah mereka (yang menuduh) itu sebanyak lapan puluh kali rotan dan janganlah kamu terima kesaksian mereka buat selama-lamanye...kecuali orang-orang yang bertaubat sesudah itu dan memperbaiki dirinya..
(surah An-Nur ayat 4-5)


Tentang Jenayah Meminum Arak atau Memabukkan Allah Berfirman,

" Sesungguhnya arak, judi, berhala dan bertenung nasib itu adalah keji daripada perbuatan syaitan. Maka jauhilah ia "
(surah Al-Maidah ayat 90)


Tentang Jenayah Murtad Allah Berfirman,

" Barangsiapa mencari agama selain agama Islam, maka sekali-kali tidaklah akan diterima (agama itu) daripadanya, dan dia di akhirat termasuk orang-orang yang rugi "
(surah Al-Imran ayat 85)

Tanpa Nama berkata...

Kepada orang-orang yang mengambil jalan untuk menentang Hukum Allah di antaranya Hudud, saya memberi amaran dengan Sabda Rasullullah s.a.w,

" Sesiapa yang menghalang oleh syafaatnya tanpa melaksanakan satu hukuman had daripada HUDUD Allah maka dia telah menentang Allah dalam urusannya "

Mudah-mudahan Allah mengurniakan keinsafan dan petunjuk kepada orang-orang yang menentang dan mengurniakan keimanan,keyakinan dan kesanggupan kepada orang-orang yang berdakwah dan berjihad untuk meneakkan ISLAM..

ONE berkata...

salam anon,

berikut merupakan komen anon 27 april 22:26

'saya hendakkan saudara turunkan pula hujah dan firman ALLAH mahupun dalil2 atau nas2 yang membenarkan saudara kata HUKUM HUDUD tidak dijumudkan kepada manusia..'

saya tiada pernah pun menulis sedemikian melainkan pada komen 27 april 20:26 yang merujuk pada tulisan seseorang..mari kita lihat sejenak siapa sebenarnya yang menulis 'hukum hudud tidak dijumudkan pada manusia'

sila rujuk pada komen anon 27 april 18;45 yang berbunyi

'sape kate hukum hudud nie tak semestinya dijumudkan pada manusia??'

dalam komen anon ini anon telah memberi kenyataan berkenaan tulisan blog saya yang berbunyi

" telah saya perjelaskan undang-undang yang diikuti manusia tidak semesti nya perlu di jumudkan pada Hudud sahaja"

adakah saudara menyedari kekhilafan dalam memberi komen pada tulisan saya yang berkenaan undang-undang islam yang tidak harus dijumudkan pada hukum hudud sahaja kerana meliputi Takzir Qisas termasuklah Hudud.. sedang kan saudara bertanya

'sape kate hukum hudud nie tak semestinya dijumudkan pada manusia??'

oleh itu jelaslah berkenaan siapa sebenarnya yang menulis ayat diatas, bukan post blog @ komen saya tetapi dr anon 27 april 18:45..

jadi saudara anon 27 april 22:26 seharusnya mentarbiahkan dahulu saudara anon 27 april 18:45 kerana dialah yang membuat kenyataan penuh dusta itu dan bukannya saya sebagaimana yang ditanya saudara pada komen anon 27 april 22:26 berkenaan soalan ini

'saya hendakkan saudara turunkan pula hujah dan firman ALLAH mahupun dalil2 atau nas2 yang membenarkan saudara kata HUKUM HUDUD tidak dijumudkan kepada manusia..'
(patut dituju pada anon 27 april 18:45 yakni tuan punya badan yang buat kenyataan sesat serta tidak mengikuti firman-firman Allah S.W.T

..sekali lagi saudara dijemput memberi ulasan dari komen dan blog saya jika terdapat sebarang kemusykilan..

kemudian saudara bertanya lagi

'saudara kata :

" siapa kata saya tafsir sendiri..saya kata saya baca tafsir quran bukan saya tafsir quran???"

ape tafsiran saudara mengenai ayat al maidah tue???
sampai kate tak dijumudkan HUKUM HUDUD tue pada Manusia..

saya hendak tahu...'

perkara ini perlu di highlight kan

'sampai kate tak dijumudkan HUKUM HUDUD tue pada Manusia..'
(sekali lagi patut d tny pada tuan empunya badan yang buat kenyataan tersebut..ya benar anon 27 april 18:45 yang suka buat ayat sendiri seolah-olah dr blog @ komen saya tapi seratus peratus x benar sebab mmg x de pon dalam tulisan @ komen saya)

seterusnya ini soalan saudara

'TAHU TAK APE HUKUM ISLAM SBNARNYE???

jangan jahil sgt kan..

HUDUD, QISAS , TAKZIR itulah Hukum Islam..

ape pulak tafsiran saudara mengenai hukum islam.???

saya nak tahu...'

terima kasih lah saudara sebab saya sememangnya menyokong bahawa hukum islam mempunyai tiga cabang iaitu Takzir Qisas dan Hudud..

kepada anon 27 April 18:45
seharusnya mendalami kata-kata anon 28 april 21:04..sudahlah menentang hudud malahan mahu pula menokok tambah kata-kata orang lain..semoga anon akan kembali semula ke jalan Allah serta menolak ketaksuban sehingga sanggup menulis yang bukan-bukan..

Amin ya rabbal alamin..

Tanpa Nama berkata...

ape lg nak belit nie....

tak abis2 la...

pusing sane pusing sini..
tak ngaku salah pastu ckp orang lain salah..dari awal lg mcm tue..
pasan tak????

ckp orang lain pulak tentang hudud...pelik btol bdak nie..

EGO tinggi gler mamat nie..
udah2 la tue..

persoalannye tak dijawab..
merapu yang banyak..
belit2kan pulak comment orang..

hang berani dan yakin sgt kan islam hadhari MALAYSIA nie kan..
jwbla persoalan2 semua saye comment kan..

bkan berbelit-belit pastu wat2 lupe tak jawab..

saudara satu pun tak pernah bg fakta dalam reply comment2..

yang saudara tahu putar sane putar sini..pastu wat2 lupe.

pastu yang saudara post blog lain pandai pulak delete kan comment2 saye..

atas alasan same dengan comment dalam post comment kat sini..

tapi tak jawab pun..

putar lg sampai saudara pun pening k...

kate nak berdebat sgt..
makan diri rupunye..

saye pun dah malas dah nak msok lawat blog saudara...

berdebat tanpe fakta semua orang pun boleh la...

saudara syok sendiri je dalam blog saudara...

ini ke perubahan dalam UMNO NIE???

penyokong2 dier pun merapu2 dalam wat blog...berdebat same maksod syok sendiri je saudara..

wat penat saye je tunggu reply comment saudara yang bdak kecik pun boleh balas comment mcm tue.
takde standard btol..

pastu pandai pulak ckp suroh tarbiah diri sendiri pulak kat orang..
ckp orang lain pulak tentang hudud..

ape la saudara..

Tanpa Nama berkata...

udah2la sokong UMNO saudara tue..
sggup gadaikan ISLAM demi kepentingan politik pemimpin yang penuh dgn maksiat2 tue..

NAK TAAT lg KEW???
jgnla dungu sgt k...
sdor ckit diri kite nie disisi ALLAH.

nak bedebat pasal TAAT Pemimpin kew??

lg satu persoalan saye cabar saudara kite perdebat kan..

kalo saudara berani jom berdebat..
berani kerana benar di atas jalan ALLAh bukannye berani kerana berkepentingan POLITIK..

Aku berkata...

salam

tanpa nama said:
wat penat saye je tunggu reply comment saudara yang bdak kecik pun boleh balas comment mcm tue.
takde standard btol..



oo macam ni ke kata2 orang yg nak tarbiyah orang lain?

Tanpa Nama berkata...

saudara bace tak FIRMAN2 ALLAH saye letakkan tue???

faham tak???

saudara bace tak perintah2 ALLAH dalam melaksanakan HUKUM HUDUD???

tak comment pun lg???

yg comment berbelit dan merapu adela..

yg persoalan tak dijawab..
belit je tahu..

ade comment or nak pertikai kan??
jgn merapu dan berbelit sudahla..
sbb tak larat nak dgr kebelitan saudara tanpa fakta yang menjawab persoalan..

faham tak???

saudara nie berdebat dengan adik saya skul rendah pun saye tak tahu rase saudara boleh debat ke tak..

Tanpa Nama berkata...

salam (aku)..

saye dah bace blog saudara..
ade kebenaran dan ade juga kesilapan...

pergi perbetol dulu kesilapan tue..
cari la sampai dapat..

bkan nak memperburukkan keadaan lg kat cini..

ONE berkata...

salam saudara ku AKU..

terima kasih,
seronok melayan anon..cbuk menulis karangan sendiri tanpa merujuk pada blog saya..

diminta saudara anon komen pada blog AKU jika terdapat sebarang kemusykilan, tidak perlu membidik dari blog saya..

ONE berkata...

salam sekali lagi wahai saudara anon..

Pada hari ini saudara menyatakan:

'yg comment berbelit dan merapu adela..

yg persoalan tak dijawab..
belit je tahu..'

sedarkah saudara yang selama ini saya telah bertubi-tubi menyerang pada asas komen saudara??

Sebagai contoh JIKA saya tulis komen saudara menyesatkan..adakah ia termasuk ayat-ayat quran itu???tentulah ia dusta yang tidak berasas- dan apabila saudara menulis saya menolak hudud meskipun tanpa saya menulisnya, maka ia juga dusta dan tidak berasas

berbalik pada perkara yang saudara sifatkan saya sebagai belit..sepanjang sesi soal jawab ini saya telah membekalkan sebanyak mungkin jawapan terhadap persoalan yang ditulis saudara anon (yang saya percaya bukan hanya seorang) berkenaan betapa asas pada komen saudara adalah salah dan sengaja dibuat-buat..selepas doa saya terhadap pendustaan yang ditulis pada awalnya saya telah pun memberikan bukti dari komen saudara,komen saya dan tulisan blog saya bagi menguatkan kesalahan saudara itu..

namun saudara hanya berhujah dr segi pandangan yang ditulis saudara pada awalnya terhadap tulisan blog saya..bukan penjelasan saya!!!!jadi jika saudara yang berhujah sedemikian, wajarlah saudara yang menjawab komen sendiri, jgn pula libatkan saya..

kemudiannya saudara berkata

'hang berani dan yakin sgt kan islam hadhari MALAYSIA nie kan..
jwbla persoalan2 semua saye comment kan..'

bole saya tahu bila saya bercakap begini..????pun begitu ade beberapa blog yang agak lantang memperjuangkan islam hadhari pernah saya baca..jika berminat boleh lah mencari blog-blog tersebut dan berhujah dengan mereka..Tengok komen saudara tulis benda yang tak pernah saya tulis lagi melainkan pada hujahan saya berkenaan pandangan syeikul al azhar, syeikh muhammad al tantawi terhadap islam hadhari..ini fakta bukan pandangan saya pon..nk berhujah carik la semula orang yang memberi sokongan itu(kalo dapat dan berani lar)

kenyataan saudara lagi :

'saudara satu pun tak pernah bg fakta dalam reply comment2..

yang saudara tahu putar sane putar sini..pastu wat2 lupe.'

-lorh kan da kata x penah tulis pon sebahagian yg saudara cakap tue..malahan sebahagian lagi pula pandangan saudara langsung tidak mencerminkan maksud sebenar saya, jadi macamana pulak saya kena jawab apa yang saudara tulis dan percaya sedangkan saya sekali lagi x terlibat..

ini berterusan lagi dgn komen :

'pastu yang saudara post blog lain pandai pulak delete kan comment2 saye..

atas alasan same dengan comment dalam post comment kat sini..

tapi tak jawab pun..'

ha yang ni mmg saya ckp sebab da post kat dalam nie, x yah la kacau blog lain..bkn menarik sangat pon komen saudara
- berkenaan x jawab tue sila dapatkan ulasan terus dari blog saya untuk dijawab dan bukannya di refer pada komen para anon yang memberikan pandangan pada blog saya, sebab yang tahu apa yang saya maksudkan sepatutnya adalah saya dan Allah serta mereka yang berhati suci, bukannya yang asyik nak carik salah orang saya tp sebab x jumpa terus wat komen sendiri seolah-olahnya pandangan dari saya..

ha ada lagi :

'kate nak berdebat sgt..
makan diri rupanye..'

ha bab debat nie saya x penah tulis jugak dlm blog nie mlainkan dalam chatroll..itupun bkn saya mulakan da orang tiba-tiba libatkan saya nk buat macamane???saya pon nk layan kehidupan jugak bukan asyik cakap politik jer..

kemudiannya :

'saye pun dah malas dah nak msok lawat blog saudara...'

berdebat tanpe fakta semua orang pun boleh la...'

-eh jgn la macam nie, kalo sedara perasan saya x pernah delete komen saudara dalam post blog saya yang ini..sebab saya nk pelihara kata-kata saudara..x adil lah kalo saudara boleh bertanya kepada orang lain berkenaan pendapat terhadap blog saya tanpa terlebih dahulu bertanya kepada saya tetapi saya pulak x boleh nk guna tulisan saudara untuk menunjukkan betapa saudara telah melakukan kekhilafan dalam penafsiran..

kjap2 ade lagi nie :

'wat penat saye je tunggu reply comment saudara yang bdak kecik pun boleh balas comment mcm tue.
takde standard btol..'

lorh saya kan student, mmg la kne amek masa sikit bkn selalu free...lps tue kalo sdare rasa bdk kecik bole coment camnie mmg saya respect kat sdare sbb balas komen bdk kecik..ke sebab saya da besar???? nk baca blog dewasa yang saya pon susah nk faham??? ha baca blog nie

http://memoirofcharlieverona.blogspot.com/

ps.. tuan punya blog jgn marah yer..sy nk pomot jer

sebentar ye ade sikit je lagi penjelasan..sat nooo..ni soklan saudara lagi :

'nak bedebat pasal TAAT Pemimpin kew??'

satu-satu nyer post saya adalah yang saya amek dr ayat quran, hai x puas hati jugak kew???? smua komen saudara tentang pemimpin UMNO BN saya da baca, kalo nk komen lagi saya oleh baca..no prob!!!!tp jgn la plak kata saya tulis benda yang lain lagi..nnt saya akan tulis benda yang sama jugak sampai lah saudara benar-benar faham dan menulis sesuatu yang lain..

dan yang terakhir :

'kalo saudara berani jom berdebat..
berani kerana benar di atas jalan ALLAh bukannye berani kerana berkepentingan POLITIK..'

betolll saya sokong seratus peratus..tp ingatan penting tolonggggggg lah jgn tulis benda yang saya x pernah tulis..kalo nk tulis jugak boleh tp bdebat sendiri lar jgn kaitkan dgn saya pada komen saudara..

Dengan penjelasan ini saya berharap kita dapat bersama-sama memperjuangkan islam dengan penuh kebenaran, mana yang kurang harap di maafkan tp kalo bkn saya yang buat komen tu tlg la carik tuan empunya badan, bukannya saya!!!!

Lps tue jgn la merajuk..senang2 tuh masok la blog saya..haaaaa jgn tulis benda yg saya x tulis yerrrrr..

salam perkenalan,

Tanpa Nama berkata...

cepat la tak jawab lg persolan semua sebelum nie...

lame dah tunggu..

pasal taat kepada peminpin skang tak nak comment kew???

tak sabar nie nak reply...

nak tgk ape lg saudara nak pertahankan...

lpas nie tak yahla nak berbelit2..
jwb direct reply soalan saya..

faham??

First) taat kepada pemimpin skang(UMNO)? sila jawab..

tak nak bg banyak soalan sbb tak kan jwb pun..
buang mase je tulis banyak..
tak jawab ugak...

student kan mane ade banyak mase..
kesian dier..

ONE berkata...

salam anon..

kalo da bg tau secara asas tp x nk faham gak..saya k jer..

saudara sangat tuakah sehingga begitu senang utk menulis komen???

ketaatan pd pemimpin..saya katakan ya perlu taat jika cukup syaratnya..saudara nk cakap sebaliknya, silalah luangkan masa saudara yang sememangnya sudah begitu terluang lagi perlu diisi utk membuat komen..

emm..ni konklusi saya..tulisan saudara tidak menunjukkan kematangan pon, jika mahu mempertikai kebudakan tulisan saya..saya x kesah..

silakan dengan langkah yang pertama..

Tanpa Nama berkata...

soalan kedua..

2) skang pemimpin2 kite cukup syarat
ke untuk ditaati? (pemimpin UMNO)

ONE berkata...

salam anon..

ya mmg terdapat yang cukup syarat..dan selagi masih ada yang cukup syarat ini(x kre la ssape pon) insyaallah saya akan terus berjuang bersama kjaan..

semoga rakyat terus bersama dengan pimpinan BN..

BN untuk semua(hehe tiru slogan sape yer)

Tanpa Nama berkata...

" ya mmg terdapat yang cukup syarat..dan selagi masih ada yang cukup syarat ini(x kre la ssape pon) insyaallah saya akan terus berjuang bersama kjaan..

semoga rakyat terus bersama dengan pimpinan BN.. "

dari mane la saudara kate cukup syarat ye..

sbb tak wat maksiat ke pemimpin kite??
rasenye tak.. coz saye boleh senaraikan bape banyak maksiat pemimpin skang wat kalo saudara nak la..(coz saudara bukan nak dengar sgt pun fakta2 nie..wat tak tahu je kan)

sbb pemimpin skang tak suro perkara2 maksiat kew?
rasenye tak jugak coz kenape masih ade ramai orang islam wat maksiat..
contoh Akademi Fantasia, sure heboh,konsert2 artis tue bukan maksiat kew? kenape tak halang??
or sengaja benarkan..bukan fatwa mufti kate haram ke SURE HEBOH NIE?? negeri perak baru je wat minggu lpas..( ow lupe islam hadhari kan)

sbb pemimpin skang tak zalim kew??
rasenye tak jugak coz akta ISA tue ape??
ikot kaedah islam eh??
tak jugak sbb takde keadilan kan..
mane pergi konsep2 keadilan dalam islam kan.??
bunuh orang islam kat memali tue ape??
tak zalim eK??
saudara sokong tak bunuh orang islam nie??( nak tahu jugak yela confident sgt protect UMNO kan)
banyak lg nak kuar fakta nie tapi ini pun dah cukup la saudara..

isteri no 1 malaysia pun tak pakai tudung nak jadi role model kepada orang islam konon..sedar la diri tue dulu kan..

ckp pasal rosmah elvis presley tue teingat pulak najis suami dier tue..pe cter eh orang suruhan dier azilah and sirul tue??
kene gantung eh??

pernah tak terpkir kenape bleh tibe2 dua orang mamat nie tibe2 boleh tembak dan bom c4 pompuan yang tak dikenali nie??

boleh tak pkir sekejap saudara..

ape kaitan kan dua mamat nie dgn pompuan tue..
mesti lah ade arahan dari atas kan..
knape yg bagi arahan tue selamat??

ini bukan kezaliman kew yang sdang berlaku dpan mate kite??

knape la saudara taksub sgt ye dgn UMNO nie ( PARTI RACIST )

ckp ramai sgt sokong BN kan.
tapi takot nak betanding..

ckp ramai sgt melayu sokong kan..
tapi takot ugak nak bertanding..

jadi cter lawak pulak politik UMNO nie..

ONE berkata...

salam anon..

saudara kata konsert maksiat, memang sdare nie budak lagi..pegi cek kenyataan datuk seri nik aziz ape dia cakap pasal konsert dan hiburan..mungkin adik nie nak tanya konsert ape yang dibuat dekat stadium kat klantan tu sampai smua artis kena pakai tudung utk datang wat konsert..ni kes tak membaca la nie..tp kalo ikut sdare cakap konsert pon maksiat..jatuh lah saham PAS kelantan sebab ade ulamak kecik keluar fatwa suka sendiri..

ha lagi sdare nak kate isa tu zalim..sdare g tadika mane dlu..x de blaja sirah nabawiyah kew???yg penahanan pemberontak wkt zaman saidina ali sampai lah dedahkan rahsia tue ape..x kan bg makan telur dgn air pon kate zalim(teresa kok)..pegi hasut orang kata islam ganas dengan melayu(kjaan) bersih etnik tu x kn x bley sumbat isa..burukkan msia kat luar negara tue setia kew???

nasib baik saudara nak jugak tulis untuk kes memali nie..jika benar sebagaimana yang dinyatakan saudara yang kes ini suatu pembunuhan memang zalimlah, tapi nak tanya sket la sdare rasa perbuatan menyeleweng tabung derma utk mangsa memali oleh PAS 1999 tu tak lagi zalim kew..sudahlah orang tak de duit Yusuf Husin yang blagak mujahid memali tu pulak pegi seleweng tabung mangsa memali madrasah islahiah diniah sehingga membawa kepada laporan polis oleh balu-balu peristiwa memali terhadap penyelewengan tersebut..lebih teruk lagi c yusuf husin setiausaha kawasan(PAS) telah memburukan pengurus tabung asal iaitu Encik Zainon bin Ismail (lebih dikenali sebagai Cikgu Non.)pasal operasi memali tue rasanya sy perlu mendapatkan dahulu kertas putih kjaan berkenaan operasi(susah nak download)jd x dapat nk komen lbey2..

pasal hal rosmah x pkai tudung tu saya x paham ape kena-ngena dengan peristiwa memali tp yang tue mmg salah najib lar kot..

saudara suro pikir pasal sirul dan azilah???lebih baik saudara menyiasat dahulu antara hubungan altantuya-kjaan mongolia-CIA lps tu cuba cek ape hubungan CIA-shahariza dan akhirnya ape hubungan shahariza-wolfowitz-anwar ibrahim..utk pengetahuan sirul dan azilah sekarang nie masih lagi dalam proses rayuan, jd memang saya x tau samada diorang kena hukum gantung x..

sape kata saya taksub umno nie tp setelah melayan saudara begitu lama dan berjaya mencari begitu banyak maklumat, pada hari ini memang saya rasa mahu pertahankan umno dan kjaan..kata umno rasist????sdare bg contoh rasist sket..nnt saya jawab..

sory lambat jawab..ade tenet prolem sket..

tq..

Tanpa Nama berkata...

" saudara kata konsert maksiat, memang sdare nie budak lagi..pegi cek kenyataan datuk seri nik aziz ape dia cakap pasal konsert dan hiburan..mungkin adik nie nak tanya konsert ape yang dibuat dekat stadium kat klantan tu sampai smua artis kena pakai tudung utk datang wat konsert..ni kes tak membaca la nie..tp kalo ikut sdare cakap konsert pon maksiat..jatuh lah saham PAS kelantan sebab ade ulamak kecik keluar fatwa suka sendiri.."

tak faham ape saudara belit kat ctu??
ape yang saudara nak ckp kan???
salah ke artis pakai tudung?
atau ape maksod saudara sbanarnye..
mengikut ape yg saye tulis adalah konsert maksiat nie apabila tiada pengawalan dalam membuat sesuatu konsert..kalo kat klantan tue dijage elok bgosla..
yang orang ramai tekankan konsert berunsur maksiat yang tiada pengawasan..
ape la yg susah sgt nak faham kan..
bende kecik pun dier wat jd isu..
beshkan sure heboh kat perak haritu? (tgk sape pemerintahla)



" ha lagi sdare nak kate isa tu zalim..sdare g tadika mane dlu..x de blaja sirah nabawiyah kew???yg penahanan pemberontak wkt zaman saidina ali sampai lah dedahkan rahsia tue ape..x kan bg makan telur dgn air pon kate zalim(teresa kok)..pegi hasut orang kata islam ganas dengan melayu(kjaan) bersih etnik tu x kn x bley sumbat isa..burukkan msia kat luar negara tue setia kew??? "

tak faham lg saudara konsep keadilan islam nie rupenye..
waktu saidina ali tahan pemberontak tue dier ikot prosedur2 keadilan..ade bukti dier bersalah..ade saksi yang mengatakan pemberontak2 tue bersubahat untuk menjatuhkan empayar saidina ali..pemberontak2 tue ditahan pun selepas melepasi ketetapan yang disyaratkan oleh ulamak2 syura dalam perundangan ketika itu...( dah agak dah crite nie yg saudara akan kuarkan )

bagi pandangan saya..saudara menulis seperti ape yg ditulis diatas boleh menggambarkan islam nie satu agama yang zalim dan tiada tolak ansur dalam menyelesaikan masalah..jgn la samekan mcm tue troskan..cte yang tangkap je...pasal bende2 lain saidina ali wat takde cte..tunjuk yg kekerasan je yang kelembutan, kebaikan, dan kebijaksanaan saidina ali ketika menyelesaikan masalah tue tak cte..tue la org ckp bace sejarah saidina ali tue bagi la perabis..jgn jadi mcm SHABERY CHIK kate miyak petronas akan habis 2011 nanti(DEBAT)..heheh

bila teresa kate islam ganas?
bagi la bukti kukuhkan..
cakap semua orang boleh ckp la..
lawak btol la saudara nie..
same je smue org umno yg saye knal..sori..but it's true...

ckp tue ckp nie ckp mcm tue pulak..
tapi tak pi dakwa pun kat mahkamah..kalo btol dakwa la kat mahkamah bawah akta hasutan kan..
ape susah sgt puak2 umno nie nak ikot perundangan..
pi tangkap sumbat dalam isa..
sbb ape hina islam..(lawak btol la)
tangkap HINDRAF ltak dalam isa...
sbb ape..pengganas...
mane senjata dier..tak tahu..(lawak lg satu)

bagi saye puak2 umno nie takot nak dakwa kat mahkamah sbb tahu dorunk takde bukti kukuh dan tahu akan kalah kat mahkamah nanti malu la kan status melayu BOLEH-LAND nie kan..tue la sumbat ISA tros snang tutup cte kan..tapi dorunk salah kalo berfkir mcm tue..kerajaan yang zalim akan runtuh juga walau sekebal mane pun..

pasal memali pulak..
kalo rase ade penyelewengan tabung tue pi la dakwa kan..
salah tetap salah..
ape yg susahnye..
pi dakwa dier..kalo berani la..
tak kire la sape dier kan..
preiden pas ke presden umno kew..
dakwa bawak ke mahkamah..
cakap semua orang boleh ckp la..
bape kali mahu kene ingat nie..
kes opposition pulak kan..konpirm la cpat je proses trial kan..malaysia BOLEH-LAND kan..
masalhye pembunuh2 orang2 memali nie lpas lg..mane mahathir yg saudara sanjung sgt tue??
mane Tun Musa Hitam??
bape ratus laporan dah diwat tapi sampai skang tak boleh dibicarakan di mahkamah pasal apa???
kalo opposition punye hal cpat je kan..
ingat salah tetap salah..
jangan jd pengkhianat kepada agama membela tak tentu pasal..

nak backup lg perancang2 pembunuhan altantuya??
skang nie boleh bunuh orang sesuka hati la kalo ade konspirasi anwar la wolfowitz la..mongolia la..
mcm tue?? tak bertemadun btol..
bende bunuh pun boleh penyokong2 umno nie nak manipulate..salah tetap salah la..jgn la taksub sgt tak tentu pasal kan..

kalo ade konspirasi bongkar la..
pi dakwa sebagai bocor akta rahsie kerajaan ke sebagai spy luar ke..
dakwa ke mahkamah..ikot la lunas2 perundangan..ape yang susah sgt puak2 umno nie nak ikot perundangan..sebar kat media cetak media elektronik..cte pasal opposition kan lg la suke media2 pencacai kerajaan nie kepoh kan..nape tak bwat??? takde pun..
ke takot kene saman oleh opposition?? sbb tahu bende smua tue tak btol?? takot kepada kebenaran la katekan..
berani kerana benar la saudara..
biar la berfkir sikit kite nie..

umno mmg racist...

first) exco kanan perempuan perak
skang..cari la sape kan..
( geli nak sebot name )
dier kate kalo jumpe india
and ular pukul ular tue
dulu..akan wat2 lupe kot
ble..ke wat tak tahu..
atau mmg tak tahu.??

second) najib pernah ckp
" soak the keris with
Malaysian Chinese blood"
akan lupe kot ble..
13 mei tue ape..

third) Datuk abdul aziz sheikh
fadzir kate " Burn down the
selangor chinese assembly
hall "

lgsatu yang bodoh nie ah haji rosslan johar-kota kinabalu UMNO pro-tem head.." if you cannot fight rape, better lay down and enjoy it "

fourth) " Indians are Keling!"
all non-malay can leave
malaysia if they dont
like UMNo " UMNO HEAD
POST KEDAH..

five) Datu paduka haji badrudin
or baharudin MP for Jerai
kedah..." You tak suka
u keluar dari malaysia"

six) najib lg.." HINDRAF is
linked to terrorist"

ade beberapa lg la tapi tak larat nak tulis la..nie pun cukup la kan..ini yg lamenye facts belum baru2 nie lagikn..kat penang tak msok lg..bukit bendera tue kan.takpe la ok la nie..

ONE berkata...

salam anon..

anon kata

'mengikut ape yg saye tulis adalah konsert maksiat nie apabila tiada pengawalan dalam membuat sesuatu konsert..'

err nie bila tulis nie..baru nak tulis lps tu nk salah saya kew????

saudara minat jom heboh nampak siap tulis nie lagi

'beshkan sure heboh kat perak haritu? (tgk sape pemerintahla)'

sendiri tulis jgn libat saya @ BN @ UMNO yer..lps tue lagi datang plak benda alah nie

'salah ke artis pakai tudung?'

ha skali lagi sendiri tulis jadi komen la sendiri yer..kemudiannya

'bagi pandangan saya..saudara menulis seperti ape yg ditulis diatas boleh menggambarkan islam nie satu agama yang zalim dan tiada tolak ansur dalam menyelesaikan masalah..'

yang nie mmg kurang ajar..kalau berani, fitnah lah lagi saya macam nie..saya mendoakan keadilan dr Allah bagi pendustaan di atas..

diteruskan lagi dalam hal memali..saudara tulis

'kalo rase ade penyelewengan tabung tue pi la dakwa kan..'

hye x baca kew komen saya????yang balu peristiwa memali tue wat laporan polis tue mende???

ade plak perancang kes altantuya yer???owh baru saya ingat yang tulis tue sdara, nak suro saya jawab gak kew???jawab la jugak sendiri yer..

nak dijadikan cerita jawapan saya dlm blog yang lain ade menggunakan artikel harakah dan tulisan buku PAS sebagai contoh masalah pembangkang terutamanya anwar..kalo ni media pencacai kjaan gak saya ingat lepas nie PAS masok umno je la..da media lidah sendiri pon jadi pencacai kjaan..

saya nak tanya pasal umno rasis tue dapat artikel dari malaysian today ke..????ke malaysiakini???
owh camtu yer saya ingat lepas nie x yah lah bagi artikel dr harakah @ suara keadilan guna utusan pon da cukup..solid tue

tq

ONE berkata...

maaf x jwb plak pasal teresa kok..kalu sedara x faham saya cut n paste jer la yer komen saya sebelum nie..

'x kan bg makan telur dgn air pon kate zalim(teresa kok)'

yang komen lepas tue cakap lain yer..

owh lagi satu pasal saidina Ali pon da tulis gak..mana x paham tanya dulu..ha gi carik sendiri dalam komen tue yer..kalo cut n paste lagi nnt macam x bape baik plak kan..

k

Tanpa Nama berkata...

" 'beshkan sure heboh kat perak haritu? (tgk sape pemerintahla)' "

itu perli hang (hehehe ) puak2 umno suka la kan maksiat2 nie..
jg la putar belit pulak kan...
zambry zombie tue amek alih tros wat sure heboh..bagosla kan USTAZ SYEIKH ONE??
UMNO bukan dgr ape mufti ckp..
tyme tersepit baru cari..


" ha lagi sdare nak kate isa tu zalim..sdare g tadika mane dlu..x de blaja sirah nabawiyah kew???yg penahanan pemberontak wkt zaman saidina ali sampai lah dedahkan rahsia tue ape..x kan bg makan telur dgn air pon kate zalim(teresa kok)..pegi hasut orang kata islam ganas dengan melayu(kjaan) bersih etnik tu x kn x bley sumbat isa..burukkan msia kat luar negara tue setia kew??? "

ai sendiri tulis lupe kew??
cube bace btol2 ape yg saudara tulis tue.. " yg penahanan pemberontak wkt zaman saidina ali sampai lah dedahkan rahsia tue ape"

ape motif saudara sbnarnye??
nak samekan dgn ISA kew??
nak samekan dgn kes teresa kew??

sendiri ckp sendiri wat2 pening2..
tah papela..

itu sbb malas bg banyak persoalan dan fakta nie sbb saudara akan belit, pening sendiri dgn tulisan sendiri pastu tak jwb..that's all u dari awal lg..


" hye x baca kew komen saya????yang balu peristiwa memali tue wat laporan polis tue mende??? "

kes opposition kan mesti la cpat trial kan...
mane result trial tue??
ke tak trial pun??
sape menang??
sape kalah??
sape yg btol??

ckp je saudara nie pandai tapi separuh jalan..itu sbb kene bace bagi perabis ape2 pun la..bukan semberono jew..ade faham???


"lebih baik saudara menyiasat dahulu antara hubungan altantuya-kjaan mongolia-CIA lps tu cuba cek ape hubungan CIA-shahariza dan akhirnya ape hubungan shahariza-wolfowitz-anwar ibrahim. "

" ade plak perancang kes altantuya yer???owh baru saya ingat yang tulis tue sdara, nak suro saya jawab gak kew???jawab la jugak sendiri yer.. "


sendiri ckp sendiri lupe kew??
suke nak berbelit la saudara nie..
cube bawak bertenang jgn gopoh2..
saudara ckp je tros terang saudara tak percaya najib perancang pembunuhan altantuya dan menyokong sekuat2nye umno nie..kan snang..
tak yah pusing sane pusinng sini..
tak nak jawab la tak berkaitan la..
orang bace comment2 saudara pun jadi bosan mcm nie..yela tak abis nak larikan diri..


" saya nak tanya pasal umno rasis tue dapat artikel dari malaysian today ke..????ke malaysiakini???
owh camtu yer saya ingat lepas nie x yah lah bagi artikel dr harakah @ suara keadilan guna utusan pon da cukup..solid tue "

hahahaha tak caye lg tue..
ego lg saudara nie..
lawak btol....

ade dua kes fakta yang saye tuliskan tue berlaku dalam dewan undangan negeri satu dan dalam parlimen satu...tgk la youtube dan type la name MP JERAI tue..tgk dgn mata sendiri k..tak caye lg mmg sah saudara tak normal ( hahahah )orang semua kecoh dulu dier je yang tak tahu..mane taknye..
bukak utusan memanjang..mmg tak cte la...

tuela sumber utusan...
mmg I.Q zero la sape bace..
merapu lebih..
sbanrnye utusan itu sendiri racist..
tgk la tag2 dpan dier ape..
" Pertahankan HAK MELAYU "
" Lawan Tuntutan Kaum2 lain "

tak yah la cte sampai jadi tag dpan
kalo ye pun " PERJUANG BANGSA" kan..
itu bukan racist ke PROF ONE??


" 'x kan bg makan telur dgn air pon kate zalim(teresa kok)' "

orang kate zalim ISA ade FAHAM??
perlaksanaan dier..
sumbat orang suke2 hati tanpe keadilan...
ade FAHAM?????

balik blaja bahasa melayu balik k..
tue la taksub sgt dengan bahase penjajah kan nak wat cane..
saya faham la..

ONE berkata...

salam anon..

x pcaya saya tulis yer???berikut merupakan kekhilafan dalam komen sdare anon 00:39..

'orang kate zalim ISA ade FAHAM??
perlaksanaan dier..
sumbat orang suke2 hati tanpe keadilan...
ade FAHAM?????'

bg menjawab tulisan sy yg berikut

" 'x kan bg makan telur dgn air pon kate zalim(teresa kok)' "

kalo sdare x sedar ini adalah bg jawab soalan sdare anon mei 8 22:26 yang berbunyi

'bila teresa kate islam ganas?

'..saya nak jelaskan yang sdare salah faham..yang teresa kata zalim tue sebab makan telor rebus kat kamunting..ade patot sdare salah faham..adey bagos lar tue..sejuk rasanya he.he.he

owh amiruldin ka???kan sdare tullis camnie pd asalnya

'five) Datu paduka haji badrudin
or baharudin MP for Jerai
kedah..." You tak suka
u keluar dari malaysia"'

jadi nie jawapan saya

kalau awak tak suka keluar la malaysia..ha apa yang rasisnyer..cuma ini merupakan pkara sebenar berlaku yang sdare munkin kurang jelas(utube nya video da dipotong-potong) adey jgn la asyik salah utusan, malah tv 3 pon ade kluar pasal hal nie siap kne tarik balik pkataan nie sebab dia cakap kat wakil DAP x salah saya..mmg la keadaan waktu tue agak rasis tp da orang melayu kne ptikai memang tu la cara umno retaliate..walaupun orang suka tuduh umno macam2 tp mmg bila bdepan dalam hal macam nie umno mmg akan bertindak keras sikit..

jawapan seterusnya saya berterus terang je la..saya memang x pcaya najib tlibat..kalo tidak masakan tersebarnya gambar yang dah dibuktikan cut n paste???bese keje2 camnie orang buat bila nak fitnah orang lain jer..ada faham!!!!

rasanya sedara da potong komen saya pasal ISA tue x bape paham..ni komen penuh yg saya nak cut n paste plak

'yg penahanan pemberontak wkt zaman saidina ali sampai lah dedahkan rahsia tue ape..x kan bg makan telur dgn air pon kate zalim(teresa kok)..pegi hasut orang kata islam ganas dengan melayu(kjaan) bersih etnik tu x kn x bley sumbat isa..burukkan msia kat luar negara tue setia kew???'

ha x de kata islam zalim kew ape..yang saya kata boleh baca balik, baca sampai abis yer..jgn potong2 plak nanti saya cut n paste gak lagi..

kes memali: la nak buat camner da kes tu cite takat sampai balu kes memali buat laporan polis jer..x bole cite lbey kalo da masok makamah subjudies tue..tp sdare nie hakim kot..ha p la masok tv cite hal tue..saya x nak tlibat..

utk pengetahuan sdare ade benda dalam komen sdare mmg saya x tulis..jgn la dok relate dgn komen sdare..komen saya x tulisssss benda tu smua!!!

hye stiap kali komen mst ade bende baru nak tuduh aq..ko ni mmg takut tuhan betol lar..da la tue ko salah faham kata aq plak x betoll..ko nie mmgg ar..lantak lar kalo ko betol elok lah tuhan suka..kalo aq salah tuhan pasti hukum tp kalo sebaliknya pon aq malas lar nak tuduh-tuduh nie..

ps: utusan tulis pertahan kan melayu ko rasa rasis kew???nape ko x rase rasis bila orang cakap kne pakai tulisan mandarin dan tamil..???maksud rasis tue bila orang cakap pasal kaum sendirikah???adakah yang mempertahankan tue rasis semata-mata tapi yang meminta-minta tu baik belaka..x sangka anak melayu cakap macam nie...aq x tau la masa depan orang melayu..aq doa kesejahteraan bg malaysia yg ditunjangi melayu dan islam

Tanpa Nama berkata...

" kalau awak tak suka keluar la malaysia..ha apa yang rasisnyer.."

ai sempat lg edit ayat nampak??
ape la saudara nie..tak professional langsung..sempat lg tukar2 ayat dier bunyi jadi mcm polite ckit kan...
pembelit sungguh..

ayat btol dier " You tak suka
u keluar dari malaysia "

bace btol2 akan faham maksod sbnarnye..see clearly not emosy k..


" mmg la keadaan waktu tue agak rasis tp da orang melayu kne ptikai memang tu la cara umno retaliate.. "

oww mcm tue "perjuang bangsa" mempertahan ek..hebat ugak UMNO nie..patotla pecah belah perpaduan semua kaum kat malaysia nie..
tapi ingat jgn sampai kuar keris lg dahla kan..nanti lari semua orang..cilap2 melayu sendiri pun lari..heheheh


" jawapan seterusnya saya berterus terang je la..saya memang x pcaya najib tlibat..kalo tidak masakan tersebarnya gambar yang dah dibuktikan cut n paste???bese keje2 camnie orang buat bila nak fitnah orang lain jer..ada faham!!!! "


oww jd sape ek yg suro dua polis "blacksheep" tue bunuh altantuya??
knal pun tak tibe2 je tros bunuh kan..hebat tol polis malaysia nie..
patotla " Dipuji" salu kan..
mesti la ade orang suro..
cube la pkir ckit kan..
pakai otak..

pandai pulak pencacai2 umno nie kate pasal membuat fitnah..

kes DSAI 1998 tue ape?
bkan fitnah ke semue tue??

sampai lokasi kejadian tukar sampai 6 kali..
lokasi ke 4 dekat bangunan yang tak ciap and tak duduk pon lg..
boleh pulak mahkamah pun layan je kan penukaran tempat lokasi tue ..belum masok tarikh berlakunye kejadian sampai tukar 3 kali...mahkamah pun layan lg..
augustine pun naik jd "syeikh"
melayan kan..belum masok saksi2 yang kene torture suroh ngaku kan..
skjap afidavit lain esok lain...
banyak lg la..
kalo nak saye senaraikan 20 konspirasi saye boleh senaraikan la..
pandai dah skang pencacai2 UMNO ckp pasal wat fitnah ye..heheheh


" yg penahanan pemberontak wkt zaman saidina ali sampai lah dedahkan rahsia tue ape..x kan bg makan telur dgn air pon kate zalim(teresa kok)..pegi hasut orang kata islam ganas dengan melayu(kjaan) bersih etnik tu x kn x bley sumbat isa..burukkan msia kat luar negara tue setia kew???' "

ini bukan fully ape yg saudara tulis..pliz jgn berbelit k..jgn cover2 lg..

ini yangg fully saudara tulis pada 16:11

"ha lagi sdare nak kate isa tu zalim..sdare g tadika mane dlu..x de blaja sirah nabawiyah kew???yg penahanan pemberontak wkt zaman saidina ali sampai lah dedahkan rahsia tue ape..x kan bg makan telur dgn air pon kate zalim(teresa kok)..pegi hasut orang kata islam ganas dengan melayu(kjaan) bersih etnik tu x kn x bley sumbat isa..burukkan msia kat luar negara tue setia kew??? "


stop jd pembelit boleh tak saye mintak sgt2..pliz...dont cover anything wrong that u have make..

lain kali tak payah ckp pasal ISA pastu ckp pasal TERESA punye makanan pastu selit dengan crite Saidina Ali..what for kan?? tak pernah UMNO nie nak cte2 pasal sahabat2 and nabi nie..ikot pun tak..
lepas nie pliz dont use a religious in ur comment back..


" hye stiap kali komen mst ade bende baru nak tuduh aq..ko ni mmg takut tuhan betol lar..da la tue ko salah faham kata aq plak x betoll..ko nie mmgg ar..lantak lar kalo ko betol elok lah tuhan suka..kalo aq salah tuhan pasti hukum tp kalo sebaliknya pon aq malas lar nak tuduh-tuduh nie.. "

lor jgn la emo saudara..be mature la kan..semua orang pun takot tuhan tapi UMNO je yang tak takot tuhan by facts..bile mase pulak umno nie sokong perundangan islam secara total kan..ade je alasan dier ini tak kene itu tak kene tapi padahal pemerintah itu berkemampuan cukup syarat2 dier..takpe sendiri jwabla di akhirat nanti..sekurang2nye sape yang menyokong pelaksanaan perundangan islam secara total sudah terlepas dari di soal Allah s.w.t.insyaalah..


" ps: utusan tulis pertahan kan melayu ko rasa rasis kew???nape ko x rase rasis bila orang cakap kne pakai tulisan mandarin dan tamil..???maksud rasis tue bila orang cakap pasal kaum sendirikah???adakah yang mempertahankan tue rasis semata-mata tapi yang meminta-minta tu baik belaka..x sangka anak melayu cakap macam nie...aq x tau la masa depan orang melayu..aq doa kesejahteraan bg malaysia yg ditunjangi melayu dan islam "

name parti pun dah racist brader..
nak bangkang ape lg kan..
parti melayu..padahal dalam mase same ade nak dkat 2 juta ahli kristian dari sabah sarawak..
talam dua muka umno la tue..
pertahan melayu konon..
melayu mane yg dier pertahan??
kroni?? anak bini?? menantu??
adik najis??


" aq doa kesejahteraan bg malaysia yg ditunjangi melayu dan islam "

cilap saudara... agama dulu baru bangsa..(kantoi!!) huuhuhuhu

ONE berkata...

salam anon,

ades saya kne jawab pasal belit tu dulu..sdare tahupun nak jawab pun susah,apsal x tanya orang bagi soklan..sbb sdare cut n paste saya buat gak la..nie saya tulis

" yg penahanan pemberontak wkt zaman saidina ali sampai lah dedahkan rahsia tue ape..x kan bg makan telur dgn air pon kate zalim(teresa kok)..pegi hasut orang kata islam ganas dengan melayu(kjaan) bersih etnik tu x kn x bley sumbat isa..burukkan msia kat luar negara tue setia kew???' "

utk menjawab soklan nie

'ape motif saudara sbnarnye??
nak samekan dgn ISA kew??
nak samekan dgn kes teresa kew??'

tu pasal la kes teresa kat bawah tu saya tulis lagi


" 'x kan bg makan telur dgn air pon kate zalim(teresa kok)' "

ha kan kene tue dgn tulisan penuh saya

'ha lagi sdare nak kate isa tu zalim..sdare g tadika mane dlu..x de blaja sirah nabawiyah kew???yg penahanan pemberontak wkt zaman saidina ali sampai lah dedahkan rahsia tue ape..x kan bg makan telur dgn air pon kate zalim(teresa kok)..pegi hasut orang kata islam ganas dengan melayu(kjaan) bersih etnik tu x kn x bley sumbat isa..burukkan msia kat luar negara tue setia kew???'

kalo x paham buat-buat la x paham jgn dok tulis soklan lain terus..bila saya jawab sdare gak x paham lepas tue panggil bukan2..kalo nak panggil belit gak x tau nak cakap per..orang bg jawapan sdare kata belit manalah saya nak kuar fakta baru lagi yang lama pon terus sdare belitkan..

perkara ni sdare ptikaikan:

'ai sempat lg edit ayat nampak??
ape la saudara nie..tak professional langsung..sempat lg tukar2 ayat dier bunyi jadi mcm polite ckit kan...
pembelit sungguh..'

nie kan ayat saya, pandangan saya, bukan saya saja nak tuka ayat badrudin tue..belit2..patutla suka panggil orang belit, ish ingat tuhan lar..lps tue nie plak

'lepas nie pliz dont use a religious in ur comment back..'

ni gaya tulisan orang x paham nie..speaking la bbnyk..sy arap sdare cemerlang dalam BI..hai doa pon nak ptikai, munkin sdare nie blaja islam da tahap tinggi sangat, saya x layak komen nie..

emh bangkit lagi perundangan islam yer..biarlah Allah yang menentukan sebab sdare mmg akan kutuk kjaan punya..

pasal umno tue saya sedih sangat nak balas komen sdare...sdare x penah dgr PAS n PKR kata akan terus ptahan melayu lepas jd kjaan kew..x nmpk betapa penting nya asas melayu tu...name pon da rasiskah?nama bangsa sendiri pun da jadi rasis sekarang nie..lps tue kalo sdare x tau umno x de pon kat sarawak yer..kat sabah tue pulak umno amek yang bumiputra jd tentulah ada yang bukan islam jugak..disebalik M pada umno tue tp umno tetap amek bukan melayu atau sekurang-kurangnya yang convert ke muslim(kat semenanjung nie la)

saya punyai banyak perkara yang mahu di tulis berkenaan umno dan melayu nie tapi saya terlalu sedih sangat melihat komen sdare..subjek umno dan melayu nie mmg la bidang penelaahan sy utk sekian lama tapi rasanya sedara memberi komen tanpa memahami pjuangan umno dan melayu yang sehaqiqinya..

saya cukup sangat terkilan dengan tulisan sdare di atas, rasanya eloklah sdare bangkitkan d arena realiti....saya tidak sanggup menjawab di dalam blog sahaja..saya memang x sanggup

O.N.E forever © 2008 Template by:
SkinCorner