Isnin, 22 Jun 2009

1MALAYSIA


Assalamualaikum..

Kerajaan perpaduan terus bergema lagi!!

Hmm tak tahu lah rasanya samada mereka akan bersatu atau tidak, tetapi yang pastinya antara tulisan tajuk utama Sinar harian minggu lepas adalah berkenaan kenyataan DSAI kononnya Datuk Seri Najib Tun Razak sudah tiada sokongan lagi..Wah ironinya kalau benar sudah tiada sokongan seperti telahannya pun bukan nya dia mampu mengambil alih Malaysia!! Mahu buat projek 16 September lagikah ataupun 31 Ogos atau mungkin projek 11 September tarikh pembohongan Amerika paling besar dalam sejarah dunia?? Namun cerita kerajaan perpaduan ini banyak tertumpu diantara perbincangan UMNO dan PAS sahaja. Sejarahnya memang 'orang' UMNO dulu yang cakap pasal kerajaan perpaduan tapi mungkin dek kerana kurang sambutan semua pun dah zip mulut ketat-ketat. Namun kemudian ia bertiup lagi dan kali ini dari kem PAS tapi masih kurang jelas siapa yang beria sangat menyokong kerajaan perpaduan sehinggalah lafaz soreh dari mulut Presiden PAS sendiri yang pada mulanya hanya memberi kenyataan bahawa beliau tidak menolak kerajaan perpaduan jika ia membawa lebih kebaikan.

Namun di kem lain dalam PAS pula sibuk mahu mencantas golongan ulamak ataupun sekurang-kurangnya mereka sendiri anggap diri mereka sebegitu sehinggakan membawa pergolakan setibanya muktamar PAS baru-baru ini di stadium di Shah Alam. Satu pihak kata kerajaan perpaduan ini mainan media BN kononnya tapi ada satu calon timbalan presiden PAS ini pula mengatakan yang ada calon timbalan presiden PAS lain terlalu pro-muzakarah@ apa-apa nama lain yang diberikan.Hmm kenyataan yang seorang ini pula lagi hebat kononnya ada orang UMNO sudahpun masuk ke dalam PAS dan membawa kekacauan yang turut dikaitkan dengan rasuah politik. Sebenarnya jika diamati dari sudut mana sekalipun semuanya merupakan alasan semata-mata.. tidak lah diketahui samada kerajaan perpaduan ini merupakan kepentingan seperti yang sebenarnya atau sengaja dilakukan atas sebab 'tertentu'. Tetapi yang pasti Datuk Seri Perdana Menteri telah pun menyatakan reaksi positif terhadap perkembangan terbaru, disebalik pandangan peribadi saya yang skeptis, saya tetap ingin menyatakan sokongan terhadap idea penubuhan kerajaan perpaduan, malahan disebalik masalah dalaman BN selama ini beberapa parti komponen telahpun menyatakan sokongan secara terrbuka kepada gagasan idea tersebut termasuklah MCA.

Cuma satu perkara yang saya fikirkan amat penting untuk kita renungi adalah betapa pembentukan sebuah kesatuan perlulah ditunjangi dengan penuh rasa keikhlasan dan ketaqwaan serta tidak sepatutnya dilakukan semata-mata atas dasar kepentingan yang mendahului rakyat jelata. Saya tetap positif akan kemungkinan untuk BN menguasai PRU 13 dengan jayanya namun perancangan yang lebih bijak perlu dilaksanakan bagi meneruskan momentum sehingga PRU ke 14. Selalu sangat sesetengah perkara itu terlalu digesakan hingga kurang penilaian diberikan terhadap akibatnya, jika UMNO dan PAS perlu bersatu saya tetap berpandangan satu mekanisme baru perlu diikhtiarkan dan bukannya melihat hanya kepada kemasukan PAS dalam BN sahaja, ini lah sebab nya saya menyatakan bahawa kepentingan selain dari atas nama rakyat perlu dielakkan kerana jika ini tidak dipertimbangkan boleh jadi beberapa kemungkinan dan jalan alternatif lain kearah pembentukan kerajaan perpaduan boleh terbantut atau membawa kepada padah yang lebih buruk.

Itu lah juga sebabnya mengapa golongan pemimpin adalah sepatutnya merupakan mereka yang memimpin pengikutnya bukan nya dipimpin rakyat marhaen sebagaimana yang dilaung-laungkan sesetengah pihak. Pemimpin sewajarnya dari kalangan terpilih yang juga mempunyai kesempatan dan peluang untuk memperkenalkan gaya dan corak pemerintahan bagi memastikan survival negara bangsa tersebut, dan tentulah semua ini memerlukan kebijaksanaan melebihi yang lain sebaliknya setelah diberikan kuasa kesempatan dan peluang tetapi mereka gagal pula menggunakan ia sebaiknya dengan memperhambakan pula diri kepada mereka yang dangkal pemikiran maka wajarlah mereka ini diberi sedikit amaran dan peringatan.

Usia Malaysia masih lagi terlalu muda, maka masih ada ruang untuk fleksibiliti dalam bentuk pentadbiran, pemerintah wajar mengaplikasikan sepenuh kebijaksanaan dalam mengeksperimentasikan sebuah pentadbiran..Selagi rakyat merupakan keutamaan, insyaAllah kerajaan mentadir akan terus dirahmati serta diberkati Allah selain didoakan rakyat..


0 comments:

O.N.E forever © 2008 Template by:
SkinCorner