Khamis, 11 Jun 2009

SEPerTi LIliN

Assalamualaikum..


Kadangkala kita terlalu melihat pada kejayaan sehinggakan segala macam kepayahan yang terpaksa dilalui sepanjang perjalanan kurang dititik beratkan, seolahnya keputusan merupakan segalanya sehinggakan manusia alpa akan setiap perjuangan samada yang tersirat mahupun yang tersurat. Mustahil kita boleh melihat warna-warna dunia hanya di dalam hitam dan putih, salah dan betul ataupun berjaya mahupun gagal. Tentu sekali ada kelabunya, yakni proses dalam menuju kemantapan rohani tersebut. Namun sejauh manakah ia diambil kira??? Lebih mementingkan keputusan meskipun ia semata-mata keranan tuah?? Walaupun telah tersedia jalan kebenaran, tetapi dek kerana keputusan maka kita melakukan pilihan salah...Mungkinkah begitu mendewakan fizikal sehingga menjauhi santapan nurani, kulit lebih pentingkah dari isi?


Tidakkah kita pelajari sesungguhnya "ada dalam kalangan manusia di dunia yang kelihatan mengamalkan amalan ahli syurga pada penglihatan orang ramai tetapi sebenarnya dia adalah ahli neraka dan sebaliknya ada yang kelihatan dikhalayak ramai seolah-olah mengamalkan amalan ahli neraka tetapi sebenarnya dia merupakan ahli syurga di akhirat kelak”


Manusia mudah lupa, lupa akan segala kebaikan, manfaat dan faedah di dunia ini, sebaliknya dari 9 kebaikan disebalik 1 keburukan yang terukir, kita terlalu taksub menghebahkan yang buruk sehinggakan kebaikan kini lemas dalam kamus sehari-harian kita semua. Nampaknya marhaen semakin hanyut kedalam kesilapan demi kesilapan yang seakan tiada noktahnya. Mampukah kita semua melakukan pembetulan ini?


Jadilah seperti lilin, membakar diri bagi menerangi yang lain..


Tidak banyak yang mampu direncanakan namun jika kita tidak terlalu mementingkan diri maka laluan yang akan diharungi akan lebih diterangai cahaya sekaligus mengelakkan kesesatan dan kesilapan. Disebalik persoalan langkah perjuangan, kita mampu membantu yang lain kearah memperkasakan perjuangan mereka itu pula, walau pun kita berkemungkinan telah pun hilang kesempatan namun berilah peluang kepada mereka yang kita percayai untuk memperjuangkannya, selagi masih ada cahaya dihujung jalan kita mampu mengekalkan perjuangan itu.


Berkorban lah demi yang lain, demi yang lebih memerlukan, andai tiba saatnya nanti yakinkanlah diri untuk memilih jalan yang benar, dengan penuh kesedaran dan jiwa yang kental, utamakanlah kepentingan mengikut aturan sewajarnya. Bersatulah demi Malaysia yang tercinta..


1MALAYSIA....

2 comments:

Z-MAY berkata...

SALAM,

TAK KENANG BUDI, TAK TAHU BALAS BUDI, TAK TAHU NILAI JASA, ANTARA PUNCA HURU HARA.

ONE berkata...

wssalam,

benar itu semua sebahagian dari sebab tersebarnya benih kebencian yang membawa kehancuran..

O.N.E forever © 2008 Template by:
SkinCorner