Ahad, 15 Mac 2009

PPSMI lagi!!!!!!!

Salam,

Setelah seketika melayari laman blog dan membaca comment2 para sahabat saya, maka saya berasa amat terpanggil untuk mengemaskini blog ini..sebahagian merupakan tambahan kepada post yang lama..

          Isu PPSMI semakin hari semakin kian hangat diperkatakan, baru-baru ini saya ada terbaca sebuah laman web pembangkang yang menyeru rata-rata rakyat yang menolak PPSMI agar turun berdemonstrasi bagi membantah PPSMI, dikhabarkan sasaran awal adalah 100000 orang. Maka kemudian turunlah segala macam persatuan dan badan-badan yang mewakili golongan tertentu bagi menyatakan bantahan terhadap perlaksanaan PPSMI. Yang pelik nya majoriti dari mereka ini adalah dari kalangan mereka yang berusia. Saya tidak menolak kalau mereka membantah atas faktor cinta pada bahasa ibunda tetapi antara sebab yang turut dilaungkan adalah seperti berikut ;

1. murid sukar faham(ada yang kata menderita lah sangat)

2. guru sukar mengajar(ada cikgu kata kena touch up markah sblm antar kementerian)

3. belum sampai masa(konon agenda perjuang bahasa ibunda masih panjang)

4. kurang sambutan(kata pembangkang je kot)

         Tetapi tidakkah mereka sedari hakikatnya pada hari ini pembelajaran di universiti-universiti tempatan adalah berorientasikan BI. Rata-rata ilmu duniawi juga terpaksa di telaah dalam bahasa inggeris. Dahulu ketika bermulanya kegemilangan islam mereka tidak pula begitu cerewet apabila terpaksa mempelajari bahasa asing untuk memperkayakan diri sendiri yang pada mulanya dipelopori bangsa rom mahupun yahudi. Ilmu perlu diterokai dan nasiblah kalau sudah ia bukan dalam bahasa ibunda kita. Kalau nanti bila kita sudah cukup berilmu barulah kita berubah semula ke BM. Mengapalah suka sangat dipertikaikan bahasanya sedangkan sudah jelas bangsa yang gagal maju pasti akan kehilangan juga bahasanya itu suatu hari nanti..Sebagai contohnya lihat masihkah bahasa indonesia dan filipina kekal pada bahasa asal, bukankah kalau kita berbahasa indonesia dan filipina sudah berbunyi seolah-olah bahasa inggeris? 
          
          Negara Jepun juga bukannya maju dalam SAINS, TEKNOLOGI dan MATEMATIK dengan menggunakan bahasa ibunda pada mulanya. Dahulu ketika menceburi bidang ini mereka terpaksa membiayai pegawai-pegawai belajar di luar negara dan dalam bahasa asing agar dapat meningkatkan penguasaan dalam bidang berkenaan. Kini setelah maju tengoklah begitu ramai mahu belajar bahasa jepun. Mahu belajar di sana pun kena guna bahasa jepun. Alhamdulillah negara kita ada kepakaran jadi tak perlulah nak antar bebudak nie belajar sampai jauh-jauh, di sekolah menengah pun sudah memadai. Semua ni sebab pemimpin kita bijak bukan macam sesetengah manusia yang tak berfikiran panjang tu.

         Oleh itu PPSMI adalah penting bagi menyediakan anak-anak ini ke alam yang sememangnya berorientasikan BI. Malahan kalau nak diikut kan matapelajaran BM , Agama , Sejarah , Geografi , Pengajian am, Sivik dan banyak lagi masih di pelihara dalam BM. Jadi mengapa pula PPSMI yakni matematik dan sains(sewaktu dengan nya) mahu di pertikaikan perlaksanaannya walhal sudah terang-terangan MP seperti ini banyak dicedok dari luar pengetahuannya. Adakah masih ada yang tak faham matlamat ini? kononnya PPSMI semata-mata untuk kuasai bahasa inggeris, jangan lah berlawak!!!!!!!Bahasa inggeris yang dikuasai adalah untuk menguasai ilmu dunia sebagai tanggungjawab fardhu kifayah bukan da tak de kerja lain yang saje-saje nak belajar bahasa penjajah tu.

         Satu perkara lagi kenapa hal berkenaan PPSMI ini tidak di kembalikan persoalannya kepada pelajar itu sendiri. Mengapa pula hanya orang dewasa yang dibenarkan berbicara panjang berkenaan hal ini. Sudah tiba masanya kuasa kembali diserah kan kepada pelajar. Kerana perkara ini merupakan survival bagi kelangsungan ilmu di negara kita. Survival maknanya untuk yang nak belajar, bagi budak-budak yang tak nak belajar tu lantaklah, suruh lah jadi nelayan ke kuli batak ke, sebabnya kalau bagi bebudak ni belajar yang senang-senang jer buat apa kerajaan susah-susah bagi subsidi pendidikan. Kalau pelajar hanya belajar dalam kerangka yang menguntungkan mereka tanpa memberi faedah kepada negara maka tiada lah maknanya. Senang cerita baik tutup je sekolah, ajar anak tangkap ikan tak pun main guli tak la menderita kot.

          Selain itu saya juga ingin mempersoalkan sikap segelintir ahli politik dalam mempermainkan isu ini. Saya amat hairan adakah mereka yang pandai-pandai berdemonstrasi ini dulu nya belajar PPSMI. Susah sangat ke belajar dalam bahasa inggeris ni? Pelajar tidak boleh bersyair dan bersajak kah bila belajar PPSMI ini? Di pihak kerajaan pula jangan lah takut sangat untuk mempertahankan PPSMI ini. Baru sahaja kalah sikit dalam pilihan raya terus nak percaya semua apa yang pembangkang cakap. Apa yang mereka katakan itu tak semestinya mencerminkan pandangan rakyat secara keseluruhannya. Untuk pengetahuan saya juga merupakan produk PPSMI, keputusan saya tidak lah sebaik mana tapi rata-rata yang belajar di sekolah saya termasuklah saya dan kawan-kawan saya tak de la tak puas hati dengan PPSMI nie. Kalau ada cikgu yang susah nak ajar PPSMI tak payah lah kerja kerajaan sampaikan ada yang mengadu 'terpaksa' memperelok markah sebelum di hantar ke kementerian. Sape suruh buat macam tu, tanda la 'strict sikit' ha dapat pahala jugak asalkan jangan la sampai gagalkan takut nanti ade yang bunuh diri pulakkk.

          Akhir kalam saya merayu kepada semua pihak agar kembali memartabatkan PPSMI, dan seboleh-bolehnya fahami lah kepentingan sebenar PPSMI ini, kalau dah tak de kerja lain nak buat jangan la main hentam jer PPSMI. PPSMI ni untuk budak-budak yang nak belajar sahaja, kalau sudah budak tu sendiri tidak mahu belajar tiada maknanya jika P n P dilaksanakan dalam bahasa apa sekalipun. Malahan jutaan alasan akan diberikan oleh mereka semata-mata kerana tidak mahu belajar - ingat bukan nya sebab tak nak belajar PPSMI tapi sebenarnya memang tak nak belajar langsung pun.. Sepanjang menulis blog ini saya sudah pun cuba sedaya-upaya untuk mengguna bahasa yang baik serta tidak menghina(macam ayat orang pas plak..hehe) tapi saya pelik betul la memang ade yang tak faham-faham, kalau dipersoal benda yang berbeza tak pe jugak, berkembang la isi perbahasan ini, tidak la hanya benda yang sama dipertikai, tak percaya baca post blogger lain yang sokong PPSMI, isi sikit punya banyak tapi kadang-kadang da siap bagi jawapan dalam post pon ada nak tanya lagi, itu belum lagi bagi pelawat yang da bagi penjelasan panjang lebar dalam 'comment', tapi tak, cakap jugak benda yang sama..

Maaf jika ada yang terkasar bahasa..salam perjuangan

Wallahualam..

5 comments:

khairul anuar berkata...

luaskan pemandangan, jgn tengok bawah tempurung sahaja.

ONE berkata...

lupa nk tambah..bila da masuk U pun rmai kkwan saya yg masih minat PPSMI..tp mmg la ade jugak yg bsungguh sungguh pegi demostrasi ari tu..

malay-machista berkata...

kepada ONE,
saya nak nasihat kamu belajar dulu rajin-rajin bagi grad elok2, cuba "hidup" dulu, kemudian bila kamu dah buktikan diri kamu itu manusia yang berguna, baru kamu cerita panjang ya. jangan kurang ajar dan tuduh budak2 kampung tak nak belajar. jangan ingat cikgu pegi masuk kampung buat research saja-saja, seronok2 nak tulis dalam blog. cikgu nampak blog kamu tulis benda elok dan baik. so tumpukan pada benda yang kamu tahu, dan ada authority kalau nak menulis. insyaALLAH, jika kamu istiqamah, kamu akan diberi kejernihan hati untuk menilai, tanpa perlu berlaku kurang ajar.

ONE berkata...

terima kasih cikgu..
comment ckg mmg menunjukkan ckg x faham hati seorang pelajar..
x mengapalah mungkin saya yang keterlaluan..

gapodio berkata...

saya ada terbaca komen kamu di blog JASA...
cuba baca entri ini http://aksaraketiga.wordpress.com/2009/03/16/ppsmi-aku-bosan/
tu semua jawapan kepada haikal...

ini pula pendapat saya tentang ppsmi

http://gapodio.blogspot.com/2009/03/ppsmiapa-sebenarnya.html

O.N.E forever © 2008 Template by:
SkinCorner